Menopauza w pracy to wciąż tabu. Aż 70% kobiet ukrywa jej symptomy

Na rynku pracy to temat tabu. Rozpoczęcie rozmowy na ten temat można odebrać jako naruszanie pewnej granicy prywatności lub wręcz wytykanie wieku. Jednak eksperci przekonują, że musi się to zmienić – szczególnie w pracy.

Dyskusję na ten temat rozpoczął sondaż dla BBC, który pokazał, że około 70% nie przyznaje się do menopauzy w swoim miejscu pracy, nawet gdy zauważa jej coraz więcej symptomów. 

Proces ten dotyka kobiet najczęściej w przedziale wiekowym 45-55, objawia się między innymi kłopotami ze snem, uderzeniami gorąca, kłopotami z pamięcią i stanami lękowymi. Wynika z zakończenia syntezy estrogenu i progesteronu, a wśród efektów jest między innymi zakończenie cykli miesiączkowania i ustanie zdolności do zachodzenia w ciążę. Jest to stan naturalny, choć bardzo niekomfortowy dla kobiet. 

Niektóre firmy mają w swoich standardach przewidzianą politykę zachowania i komunikacji w przypadku kłopotów pracownicy z menopauzą, jednak według ekspertów wciąż u większości jest to tabu. Dodają, że dla pracodawcy nie oznacza to żadnych poważnych dodatkowych kosztów.

– Słyszałam o wielu przypadkach, gdzie kobiety nie chciały przyznawać się do kłopotów zdrowotnych do czasu aż sprawa oparła się o szczebel dyscyplinarny – mówi psycholog Amanda Griffiths – Wiele by się zmieniło, gdyby na przykład pracodawcy jasno zakomunikowali pracownikom, że problemy ze zdrowiem czy menopauza to coś normalnego i nie należy się ich wstydzić, czy je ukrywać. 

Sondaż BBC przeprowadzono na 1009 kobietach w wieku 50-60 lat. Zapytano je o doświadczenia zawiązane z menopauzą zarówno w pracy jak i związkach. 

70% zapytanych nie informowało pracodawców o symptomach, około jedna trzecia nawet nie konsultowała sprawy z lekarzami. 

Była posterunkowa w policji Nottingham skomentowała zaskoczona, że to marnowanie potencjału dobrych pracowników. 

– Byłam wstrząśnięta, że nie chciały mówić o tym co przechodzą. To byłaby strata talentu i doświadczenia, gdyby te kobiety nie mogły pełnić służby – mówi. 

Prawnik prawa pracy Jenny Arrowsmith z kancelarii Irwin Mitchell przekonuje, że otwartość na ten temat w miejscach pracy sprawi, że kobiety poczują wsparcie i będą efektywniejsze w pracy. 

– Wielu pracodawców wprowadza już politykę w ramach walki ze stresem, podobnie powinno się pomyśleć o rozwiązaniach ułatwiających wykonywanie obowiązków kobietom z menopauzą – tłumaczy. 

 

Warto sprawdzić

Wczytuję wpisy...