Messier 17: Mgławica jak kosmiczna róża

Messier 17 to obszar gwiazdotwórczy, który na zdjęciu przypomina kwiat róży. Jego czerwone i różowe barwy są oznakami świecenia gazu wodorowego. Niedawno powstałe w tej mgławicy gwiazdy promieniują intensywnie w zakresie ultrafioletowym, rozgrzewając otaczający je gaz, który następnie sam zaczyna jasno świecić. Biały kolor w centrum mgławicy także jest rzeczywisty, stanowi efekt pomieszania światła od najgorętszego gazu ze światłem gwiazd odbitym od pyłu.

Europejskie Obserwatorium Południowe opublikowało spektakularne zdjęcie mgławicy Messier 17, która przypomina kosmiczny kwiat. Obiekt jest odległy od Ziemi o 5 tys. lat świetlnych.

Masa gazu w mgławicy jest szacowana przez astronomów na co najmniej 30 tysięcy mas Słońca. Obszar ten obejmuje także gromadą otwartą gwiazd złożoną z 35 obiektów i znaną pod nazwą NGC 6618. Całkowita liczba gwiazd w mgławicy jest jednak dużo wyższa: w centrum jest ich co najmniej 800, a na obrzeżach jeszcze więcej.

Zdjęcie wykonano przy użyciu 2,2-metrowego teleskopu MPG/ESO w Obserwatorium La Silla w Chile. To jedno z najostrzejszych zdjęć mgławicy Messier 17 wykonanych do tej pory. Zdjęcie obejmuje całą mgławicę i jest bardzo szczegółowe.

Wykonano je w ramach projektu ESO Cosmic Gems, który skupia się na uzyskiwaniu dużymi teleskopami pięknych zdjęć obiektów astronomicznych – z różnych naukowych względów ciekawych lub atrakcyjnych wizualnie.

Pozyskane zdjęcia mogą być potem wykorzystywane dla celów edukacyjnych i popularyzacji nauki. W ten sposób wykorzystywany jest czas na teleskopach, który w danej chwili nie może być używany do celów naukowych, na przykład z powodu niewystarczająco dobrych warunków atmosferycznych dla uzyskania odpowiedniej jakości danych naukowych.

Więcej:astronomia