Badania nad mikrokropelkami prowadzone są przez zespół prof. Piotra Garsteckiego z Instytutu Chemii Fizycznej PAN. "Zajmujemy się technikami kontrolowania bardzo małych objętości płynów, a w szczególności uwielbiamy tworzyć kropelki, pęcherzyki, bąbelki w malutkich kapilarkach i rurkach o średnicy poniżej 1 mm" - mówi prof. Piotr Garstecki.

Naukowcy w swoich badaniach wykorzystują sieci mikrokanałów, które przypominają układy scalone. W układach scalonych płyną jednak elektrony, a w kanalikach - kropelki.

Z pomocą mikrokropelek tworzone są też nowe materiały - np. kosmetyki takie jak emulsje czy kremy. Dzięki mikrokropelkom można też precyzyjnie przeprowadzać reakcje chemiczne i badać podstawowe procesy i reakcje biochemiczne, jakie zachodzą w komórkach organizmu. "Każda kropelka to odrębny świat - świat chemiczny lub biologiczny. Potrafimy w nich zamknąć substraty reakcji chemicznych lub mikroorganizmy" - tłumaczy prof. Garstecki. W IChF mikropelki wykorzystuje się m.in. do badania tego, co dzieje się w błonach komórkowych.

Nikomu nie udało się jeszcze zamknąć w mikrokropelce takich reakcji chemicznych, aby kropelka "zaczęła żyć", ale zdaniem prof. Garsteckiego prace nad sztuczną komórką to "wielkie i ciekawe wyzwanie".