Podczas posiedzenia sejmowej Komisji ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz przedstawił nowy plan. Jest on równie odważny, co zaskakujący. Pracownicy państwowego operatora pocztowego mają bowiem sprzedawać klientom nie tylko znaczki, ale też małe produkty finansowe.
Listonosz zaproponuje konto i kredyt
Takie produkty to zwykle proste narzędzia, dostosowane do potrzeb klientów indywidualnych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Na tej liście znajduje się między innymi otwarcie konta indywidualnego, firmowego i oszczędnościowego, karty płatnicze, kredyty, leasingi, faktoring i ubezpieczenia.
Czytaj też: Koniec z chaosem na poczcie. Wprowadzili zmiany, których nikt się nie spodziewał
Jeszcze nie wiemy, które produkty będą dostępne u pracowników Poczty Polskiej. W swojej wypowiedzi Mikosz zaproponował możliwość otwarcia rachunku w Banku Pocztowym i ubezpieczenie, ale to z pewnością nie wszystkie produkty, z których będzie można skorzystać z pomocą pracowników państwowego przedsiębiorstwa. Z takich usług będzie można skorzystać zarówno w placówce pocztowej, jak i podczas rozmowy z listonoszem. Podczas spotkania prezes Poczty ujawnił:
Mamy zamiar wykorzystywać placówki i pracowników poczty […] do sprzedaży częściowo małych produktów finansowych takich chociażby jak podstawowe otwarcie rachunku. […] Tam gdzie np. zawiera się ubezpieczenia, też jest potrzebny kontakt z człowiekiem i to jest rzecz, którą nasi pracownicy mogliby bardzo dobrze robić. To jest jedna z inwestycji, którą przedstawiamy radzie nadzorczej […], czyli zainwestowanie w sieć dystrybucji produktów finansowych.
Będzie to z pewnością wymagało przeszkolenia pracowników, a dostarczający przesyłki będą musieli spędzać więcej czasu z potencjalnym klientem. Niewiadomą pozostaje, ile formalności da się załatwić na progu. Byłoby niefortunne, gdyby po rozmowie i tak trzeba było wybrać się do placówki pocztowej.
Poczta Polska dostarczy zakupy z Temu
Ponadto Poczta Polska powiadomiła również o nowym partnerstwie. Chiński megasklep internetowy Temu będzie korzystał z usług państwowego przedsiębiorstwa, by dostarczać przesyłki polskim klientom.
W lutym 2024 roku platformę Temu odwiedziło blisko 18 milionów Polaków, co czyni tę platformę najpopularniejszym sklepem, łączącym producenta towaru bezpośrednio z klientem. Poczta Polska zapewnia, że wykorzystanie potężnej sieci logistycznej operatora pozwoli dostarczać paczki do polskich klientów szybko, niezawodnie i bez ograniczeń geograficznych. W końcu Poczta Polska świadczy usługi w całym kraju.
Wielka restrukturyzacja
W maju Poczta Polska poinformowała o swoim stanie finansowym. Rok 2024 przyniósł 213 milionów złotych netto straty. Warto jednak zaznaczyć, że strata była mniejsza od tej z 2023 roku aż o 408 milionów złotych. W tej skali można uznać działania zarządu przedsiębiorstwa za skuteczne. Największy operator pocztowy w kraju ma obecnie 7,6 tysiąca placówek, filii i agencji, a przesyłki można odbierać także w popularnych sieciach sklepów, od ABC po Żabkę.
Przy okazji warto wiedzieć, że Poczta Polska przechodzi potężną restrukturyzację. W lutym 2025 roku przestał tam obowiązywać Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, który określał warunki pracy i płacy. Spółka wprowadziła więc Regulamin Wynagradzania, Program Dobrowolnych odejść z odprawą, który objął ok. 5 tysięcy pracowników, a także niestety zwolnienia grupowe. Niemniej państwowy operator nie planuje dalszych zwolnień.
Czytaj też: e-Doręczenia obowiązkowe dla niektórych firm. 1 kwietnia 2025 to ostateczny termin
Struktura wynagrodzeń zostanie zmieniona od początku 2026 roku. Pensja minimalna ma być pensją zasadniczą pracownika Poczty Polskiej, a do niej będą nadbudowywane odpowiednie dodatki. Z około 53 tysięcy osób zatrudnionych przez państwowego operatora już 45 tys. osób podpisało porozumienie i przyjęło nowe warunki, co jest równoznaczne z kontynuacją zatrudnienia.
Poza inwestycją w sprzedaż produktów finansowych Poczta Polska planuje też inne inwestycje, na które przeznaczy 500 milionów złotych. Sebastian Mikosz zapowiedział, że skupią się one gównie na IT:
[…] zwłaszcza w obszarze IT, aby podnieść bezpieczeństwo i automatyzację procesów biznesowych, co ma na celu dalszą transformację i budowę wartości organizacji.
Państwowy operator ma być „nowoczesną firmą kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową”. Czekamy więc na efekty.