Na Borneo pojawiła się tajemnicza małpa. To rzadka hybryda związana ze słynnym nosaczem

Trzecia pod względem wielkości wyspa świata, Borneo, oficjalnie posiada nową hybrydę. Jest nią małpa, którą po raz pierwszy zaobserwowano w 2017 roku.

Pięć lat później autorzy artykułu opublikowanego w Journal of Primatology przekonują, że zwierzę jest owocem krzyżowania dwóch różnych gatunków: Nasalis larvatus oraz Trachypithecus cristatus. Oba są ze sobą dość blisko spokrewnione i zamieszkują podobny obszar, dlatego wydanie wspólnego potomstwa wydaje się całkiem realnym scenariuszem wyjaśniającym istnienie zaobserwowanej hybrydy.

Pierwsze informacje na jej temat zaczęły pojawiać się w 2017 roku, kiedy to do sieci trafiły zdjęcia ukazujące tajemnicze zwierzę. Wtedy też było ono młode, jednak fotografie z 2020 roku wykazały, iż obecnie samica dojrzała i może posiadać własne potomstwo. Tak przynajmniej sugerują obserwacje, w czasie których zauważony osobnik wydawał się karmić swoje młode.

Zaobserwowana małpa to prawdopodobnie hybryda gatunków Nasalis larvatus oraz Trachypithecus cristatus

Rzadko kiedy zdarza się, by dwa różne gatunki były zdolne do krzyżowania się i wydania na świat wspólnego potomstwa. Istnieje jednak taka możliwość, szczególnie w przypadku blisko spokrewnionych gatunków, w efekcie czego pojawiają się hybrydy. Według Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody, w niektórych częściach Tajlandii krzyżują się ze sobą przedstawiciele gatunków Macaca leonina oraz Macaca nemestrina

W przypadku obserwacji na wyspie Borneo tajemniczą małpę zauważono w pobliżu rzeki Kinabatangan, gdzie występują dwa wspomniane na wstępie gatunki, czyli Nasalis larvatus i Trachypithecus cristatus. Pomimo wielu łączących je podobieństw naukowcy nie mają większych problemem z odróżnieniem ich od siebie. Pyszczki tych pierwszych są delikatnie pomarańczowego koloru, a nosy mają wydłużony charakter. Z kolei przedstawiciele gatunku Trachypithecus cristatus posiadają ciemniejsze pyszczki i krótsze, bardziej spłaszczone nosy.

Poza tym zauważalne są też różnice w budowie, ponieważ samce z gatunku Nasalis larvatus osiągają długość dochodzącą do 76 centymetrów i ważą od 20 do 24 kilogramów, z kolei przedstawiciele drugiej grupy zazwyczaj nie przekraczają 56 centymetrów długości i ważą średnio 6,6 kilograma. Autorzy badań w tej sprawie podejrzewają, że hybryda uwieczniona na zdjęciach jest potomstwem samca z gatunku Nasalis larvatus i samicy Trachypithecus cristatus. Wskazują na to jej charakterystyczne cechy związane z oboma gatunkami.

Hybryda zdolna do posiadania własnego potomstwa?

Najbardziej zaskakujący wydaje się w tym przypadku fakt, iż dojrzała już samica prawdopodobnie posiada własne potomstwo. Hybrydy zazwyczaj nie są w stanie się rozmnażać, co nadaje całej sprawie dodatkowej tajemniczości. Oczywiście istnieje szansa, że małpa opiekowała się młodym innej samicy, choć fotografie sugerują, jakoby posiadała nabrzmiałe piersi związane z laktacją. To z kolei wskazuje na wysokie prawdopodobieństwo zajścia hybrydy w ciążę i wydania na świat własnego potomstwa.