Auto na gaz czy benzynę? Jakie są najbardziej ekonomiczne samochody

Osoby chcące kupić nowy samochód kierują się różnymi parametrami: marką, rodzajem silnika, rocznikiem czy średnim spalaniem paliwa. W dzisiejszym artykule skupimy się na ostatnim czynniku i zarazem najważniejszym z perspektywy domowego budżetu. Poznaj najbardziej ekonomiczne samochody ostatnich lat!
Auto na gaz czy benzynę? Jakie są najbardziej ekonomiczne samochody

Ekonomiczne auta

Zanim przejdziemy do naszego rankingu przyjrzyjmy się, czym tak naprawdę charakteryzuje się ekonomiczne auto i dlaczego ma szczególne znaczenie w dużych miastach.

Definicja ekonomicznego auta nie została uregulowana w żadnej akcie prawnym, jednak specjaliści motoryzacyjni dokładnie wskazują jego cechy. Najbardziej ekonomiczne auta to takie, które posiadają silnik o niskim spalaniu, w przedziale 3,5-5,5 litra na 100 km. Podczas użytkowania nie wymagają podjęcia dodatkowych kosztów związanych z zakupem akcesoriów do jego użytkowania.

Najekonomiczniejsze samochody nie powinny się wiązać w wysokim kosztem dotyczącymi okresowych przeglądów, wymiany płynów, a cały roczny wydatek nie powinien być większy niż 700 zł. Ostatnią cechą takich pojazdów jest równa i bezpieczna praca silnika i podzespołów, nawet gdy posiadają instalację gazową.

Najbardziej ekonomiczne samochody osobowe to te o małych gabarytach z małymi silnikami. Nie bez powodu nastąpił wzrost popytu na ekonomiczne auta. Jest to związane z rekordowymi cenami wszystkich paliw – nawet gazu. Jednak to nie jedyny powód. Ekonomiczne pojazdy świetnie zdają egzamin w miejskich przestrzeniach, gdzie nie brakuje korków.

Kierowcy jeżdżący po miastach pokonują stosunkowo małe odległości od świateł do świateł, spalając przy tym dużą ilość paliwa. W takich realiach ważne jest, aby posiadać ekonomiczny samochód nieobciążający zbytnio domowego budżetu. Oczywiście należy pamiętać, że ekonomiczne auta charakteryzujące się małymi rozmiarami, nie zawsze dorównują komfortem samochodów kombi czy terenowych. Jednak jeśli chodzi o miejską jazdę, każde auto stoi w korku tak samo, a więc w kwestii zużycia paliwa, małe auta nie mają sobie równych.

Ekonomiczny samochód idealnie spełnia swoje funkcje, jako auto służbowe, które jest często eksploatowane. Najczęściej jest nabywany do flot dla banków, agencji nieruchomości, firm gastronomicznych firm, w których pracownicy oferują bezpośredni dojazd do klienta. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób firmy maksymalnie obniżają koszty zużycia paliwa, dzięki czemu szacuje się, że oszczędności z tego tytułu mogą wynosić nawet 10-15 tys. zł miesięcznie.

 

Ekonomiczne auta benzynowe 

Pojazdy z wolnossącymi silnikami benzynowy są uznawane za najmniej skomplikowane, co sprawia, że są bardzo popularne na polskim motoryzacyjnym rynku. Niestety cena za jeden litr benzyny wynosi ok. 5 zł, a przy aucie spalającym średnio ok. 8-9 litrów to odczuwający wydatek. W związku z tym przedstawiamy wam 5 modeli napędzanych benzyną, uznawanych przez nas za najbardziej ekonomiczne samochody.

1. Toyota Yaris Hybrid 

Zdecydowanie nasz faworyt! Jeśli jesteś fanem ekologii, a właśnie szukasz samochodu, powinieneś wziąć pod uwagę ten model. Jest to obecnie najbardziej oszczędna hybryda w Polsce. To auto segmentu B, które dzięki średniemu spalaniu 4,84 l/100 km okazało się ekonomiczniejsze od najmniejszych pojazdów miejskich.

2. Suzuki Celerio

To mały przedstawiciel rodziny Suzuki. W porównaniu z innymi modelami tej marki trzeba przyznać, że to auto jest naprawdę oszczędne. Średnie spalanie Celerio to 4,89 l/100 km. Przed wyborem tego samochodu, poważnie się zastanów, ponieważ ma charakterystyczne surowe wnętrze, jak na Japończyków przystało.

3. Nissan Pixo

Kolejny model japońskiego pochodzenia. Na polskich drogach jest bardzo rzadko spotykany. Niestety, auto tak jak w przypadku Suzuki Celerio nie może się pochwalić bogatym wnętrzem wykonanym z dobrej jakości materiałów. Na szczęście model ten wynagradza kuszącym spalaniem 5.14 l/100 km.

4. Toyota Prius

Ta Toyota rozpoczęła modę na samochody hybrydowe w Polsce. Do dziś mówiąc o hybrydach, specjaliści motoryzacyjni mają w myśli właśnie Toyotę Prius. Na uwagę zasługuje zwłaszcza czwarta generacja mogąca się pochwalić średnim spalaniem na poziomie 4,49 l/100 km.

5. Citroen C1

Na koniec francuski przedstawiciel będący przykładem, że nie tylko japońskie marki wiedzą, co to ekonomiczność. To typowe miejskie auto, które osiąga średnie spalanie na poziomie 5,22 l/100 km. Minusem jednak są miniaturowe rozmiary pojazdu niezdające egzaminu przy wieloosobowej rodzinie.

 

Ekonomiczne auta na gaz

Przyszedł czas na pojazdy z instalacją LPG. W dobie drogiej benzyny i oleju napędowego LPG jest zbawiennym rozwiązaniem, powodującym obniżkę kosztów użytkowana auta. W swoim rankingu odrzuciliśmy samochody używane z dokupioną instalacją na gaz, aby przedstawić 5 modeli z założoną nową instalacją LPG przez dany koncert motoryzacyjny.

1. Skoda Fabia 1.0 MPI LPG

Fabrycznie oferowana instalacja gazowa jest dostępna wyłącznie do wolnossącego silnika 1.0 MPI o mocy 75 KM. W tych autach są montowane instalacje LPG firmy LandiRenzo. Co ważne, producent zapewnia 2-letnią gwarancję mechaniczną. Cena założenia instalacji przez Skodę jest wyceniona na 1750 zł. Deklarowane spalanie producenta wynosi przy benzynie 5 l/100 km, natomiast w przypadku gazu jedynie 7 l/100 km.

2. KIA Picanto 1.2 MPI

Możliwość założenia fabrycznej instalacji gazowej oferuje także koncern KIA. Komponenty instalacji są zamawiane przez firmę BRC. Koszt założenia instalacji jest wyceniany na 4200 zł. Dobrą wiadomością jest długa gwarancja instalacji wynosząca 3 lata. Średnie spalanie benzyny kształtuje się na poziomie 5 l/100 km natomiast gazu na poziomie 7 l/100 km.

3. Dacia Duster 1.6 S.C.

Dacia Duster to reprezentant popularnych SUV-ów. Co ciekawe, to właśnie w tym modelu kierowcy najchętniej zakładają instalację gazową od producenta. Pojazd z fabryczną instalacją LPG jest dostępna w wersji 4×2. Koszt założenia instalacji to 3500 zł. Duster spala średnio 7.1 L/100 km benzyny, a przy załączonym gazie jedynie 8 l/100 km.

4. Peugeot 301 1.6

Jak się okazuje, francuski Peugeot również umożliwia założenie instalacji LPG. Na wyróżnienie zasługuje fakt, że komponenty instalacji są dostarczane przez polską firmę Czakram. Instalacja LGP w modelu 301 z silnikiem 1.6 kosztuje 4500 zł. Interesującym faktem jest, że model 301 spala zarówno na benzynie, jak i na gazie 7,9 l/100 km.

5. Opel Astra Sedan 1.4 Turbo

To jeden z modeli Astry, do którego jest dostępna fabryczna instalacja LPG. Instalacja jest objęta gwarancją na 2 lata, a cena jej założenia kosztuje 4400 zł. Średnie spalanie benzyny kształtuje się na poziomie 8,9 l/100 km, a przy jeździe na gaz 8,6 l/100 km. Jeśli w ciągu roku pokonujesz ok. 15 tys. km to model dla Ciebie!

 

Ekonomiczne auta: czy samochody elektryczne są ekonomiczne?

Na to pytanie odpowiemy, biorąc pod uwagę polską infrastrukturę, koszty energii, a także domowy budżet. W Polsce samochody elektryczne są zazwyczaj dwukrotnie droższe niż te z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Przykładowo e-Golf o mocy 136 KM kosztuje 163 tys. zł, podczas gdy model benzynowy kosztuje 85 tys. zł.

Średnie zużycie energii przez elektryki w polskim gospodarstwie domowym wynosi ok. 300 kWh, co wiąże się z wydatkiem 1650 zł. W przypadku auta napędzanego benzyną o spalaniu 7 l/100 km, roczny wydatek to ok. 5,5 tys. zł. Różnica, zatem wynosi ok. 4 tys. zł. W związku z tym, przykładowy e-Golf, aby zarobił na siebie, musiałby być użytkowany przez 25 lat.

Obecnie kluczowym czynnikiem kształtującym cenę elektryka jest cena baterii, która musi zapewnić konkretny zasięg auta. Koncerny motoryzacyjne szacują, że za 5 lat cena baterii będzie aż o 30% tańsza, co z pewnością korzystnie przełoży się na cenę samochodu elektrycznego. W związku z tym osoby, które chcą być ekologiczne, muszą się liczyć z wysokimi cenami samochodów elektrycznych lub będą musiały niestety poczekać na obniżenie ich cen.

Badania polskiego rządu pokazują, że ładowanie auta energią elektryczną jest tańsze w stosunku do tankowania tradycyjnymi paliwami. Jednak obecnym problemem są wysokie ceny samych pojazdów, które z finansowego punktu widzenia są nieopłacalne.

CZYTAJ TAKŻE: Ekologiczne samochody: czy auta mogą być ekologiczne?