Najbardziej uparte żółwie świata. Po co one wracają w to samo miejsce od starożytności?

Żółwie morskie słyną ze swego uporu, ale najnowsze odkrycie zupełnie zaskoczyło badaczy. Okazuje się, że gady potrafią trzymać się jednej lokalizacji do gniazdowania i żerowania nawet przez kilka tysiącleci. Do tak odważnych wniosków udało się dojść dzięki połączeniu kilku wyjątkowych metod badawczych.
Żółw zielony (Chelonia mydas) / źródło: Brocken Inaglory, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Świat zwierząt jeszcze nie raz nas zaskoczy. Tym razem naukowcy przecierali oczy ze zdumienia, kiedy odkryli, jak wierne swoim kryjówkom potrafią być żółwie morskie, a w szczególności te z gatunku Chelonia mydas (żółwia zielonego). Długowieczne gady zamieszkują wiele nisz środowiskowych, w tym również wschodnią część basenu Morza Śródziemnego.

Czytaj też: Żółwie olbrzymie żyły w Europie dłużej, niż nam się wydawało. Odkryto niezwykłe skamieniałości

Międzynarodowy zespół naukowców pod kierownictwem Willemien de Kock z Uniwersytetu Groningen w Holandii podszedł do badań multidyscyplinarnie, o czym pisze w artykule w PNAS. Uczeni przebadali szczątki żółwi zielonych, które odnaleziono w Instytucie Archeologii w Groningen. Wszystkie pochodziły jeszcze z czasów historycznych, a wykopano je pierwotnie na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego na terenie Libanu i Turcji.

Żółwie zielone trzymają się swoich zwyczajów od tysięcy lat

Badania kolagenu w kościach wykazały obecność konkretnych izotopów węgla. To pozwoliło na stwierdzenie, czym żółwie się żywiły za życia. Dodatkowe analizy dostarczyły również informacji o wieku znaleziska. Okazało się szczątki należały do zwierząt, które pływały w wodach aż 3000 lat temu i żerowały dokładnie na łąkach trawy morskiej.

Żółw zielony (Chelonia mydas) / źródło: P. Lindgren, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Następnie te informacje na temat żółwich zwyczajów z przeszłości skorelowano z ich dzisiejszymi szlakami migracyjnymi. Trackowanie zwierząt za pomocą satelitów przyniosło zaskakujący finał. Te wyjątkowe zwierzęta wciąż żerują w tym samym miejscach, czyli na wybrzeżu Egiptu i wschodniej Libii. To tam znajdują się olbrzymie łąki trawy morskiej. Co zatem robiły te zwierzęta w okolicach libańskiej i tureckiej riwiery? To samo, co dzisiaj, czyli zakładały gniazda.

Czytaj też: “Żółwie zachowywały się jak maszyny”. Zwierzęta morskie zaczęły pływają w kółko i nikt nie wie czemu

Doniesienia naukowców mają na celu nie tylko pokazać, jak zachwycający potrafi być świat zwierząt, ale przede wszystkim dokumentują zachowania konkretnych gatunków w dłuższej perspektywie czasu. Dzięki takiej wiedzy łatwiej będzie chronić ich siedliska i żerowiska. Podmorskie łąki cierpią z powodu podnoszącej się temperatury mórz. Jeśli te obszary bezpowrotnie znikną, to żółwie zielone będą miały nie lada problem.