Wygląda jak ohydny jamochłon i jest najstarsza na świecie. W górach znaleźli rekordową skamieniałość

Czy organizmy sprzed 500 milionów lat mogły wyglądać na bardzo zaawansowane ewolucyjnie? Na podstawie najnowszego znaleziska z Kanady zdecydowanie stwierdzimy, że tak. Odkryto najstarszą makroskopową skamieniałość meduzy. Jak wyglądał ten kambryjski parzydełkowiec? Niezbyt sympatycznie. Zresztą jak i dzisiejsze osobniki.
Formacja łupków z Burgess, gdzie odkryto skamieniałość meduzy / źródło: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Parzydełkowce są wyjątkową gromadą zwierząt. Tradycyjnie zalicza się je wraz z żebropławami do jamochłonów. Jako jedna z pierwszych w historii geologicznej gromad zaczęła szybko się rozwijać i rozdzielać na wiele mniejszych grup. W kambrze, czyli około 500 mln lat temu, była to już dość różnorodna grupa organizmów. Przypomnijmy, że do parzydełkowców należy wiele morskich zwierząt takich jak koralowce i meduzy. Te drugie niedawno przykuły uwagę naukowców.

Czytaj też: Ta skamieniałość sprzed 500 milionów lat jest jedyną w swoim rodzaju. Nigdy wcześniej czegoś takiego nie znaleźliśmy

Na łamach czasopisma The Royal Society Publishing: Biological Sciences pojawiła się praca naukowa badaczy z Uniwersytetu w Toronto (Kanada), w której opisano najstarszą makroskamieniałość meduzy. Specjalnie uściślono, że mowa o okazie w skali makro, ponieważ dotychczas odkrywano w zapisie kopalnym liczne osobniki z kladu Medusozoa, ale były one dostrzegalne tylko pod mikroskopem.

Skamieniałość meduzy ukazuje, jak wyglądały drapieżniki kambru

W przypadku tego odkrycia mamy do czynienia z czymś naprawdę imponującym. Skamieniałość pochodzi z formacji łupków z Burgess, której odsłonięcie znajduje się w kamieniołomie Raymonda w kanadyjskiej prowincji Kolumbii Brytyjskiej. Łupki z Burgess są niesamowitą formacją geologiczną rozciągającą się w Górach Skalistych na długości 50 kilometrów i o miąższości 160 metrów.

Czytaj też: Ma 95 milionów lat, choć czas jej prawie nie naruszył. Paleontolodzy trafili na cenną skamieniałość

Tutejsze czarnoszare łupki mułowcowe są osadami morskimi, w których dynamicznie grzebane były liczne organizmy. Formację wyróżnia mnogość doskonale zachowanych skamieniałości. Jest ona jednym z najlepszych stanowisk do badania paleoekologii kambru – pierwszej epoki ery paleozoicznej.

Odkrytą w łupkach meduzę nazwano Burgessomedusa phasmiformisgen. Jej opis opiera się na 182 skamieniałościach. Parzydełkowiec za życia dorastał do 20 centymetrów, posiadał prostopadłościenny parasol i ponad 90 macek. Kambryjska meduza potrafiła swobodnie pływać w toni wodnej i prowadziła drapieżny tryb życia. Zdaniem naukowców oprócz słynnego pancernego Anomalocaris należała do głównych drapieżników w morskiej toni wodnej.

Formacja łupków z Burgess, chociaż badana przez naukowców od wielu dekad, wciąż przynosi nowe odkrycia. Jak się okazuje, jeszcze wiele niewiadomych kryje świat zwierząt kambryjskiej epoki.