NASA znalazła “drugą Ziemię”

Fascynujące dane nadesłał teleskop Keplera. Potwierdzają one odkrycie starszego i większego kuzyna Ziemi. Planeta leży w tzw. ekosferze, co oznacza, że może tam występować woda w stanie ciekłym. „Jedna z odkrytych planet to jakby starszy i o 60. procent większy kuzyn Ziemi” – mówi John Grunsfeld z NASA.

Planeta Kepler 452b tak bardzo przypomina Ziemię, że zdaniem naukowców z NASA, w przyszłości prawdopodobnie będzie można na niej zamieszkać.

Ten kuzyn to Kepler 452b, planeta oddalona od nas o 1400 lat świetlnych. Planeta jest położona w tzw. strefie zamieszkiwalnej, w której panują odpowiednie temperatury i, co najważniejsze, może występować woda w stanie ciekłym, a więc teoretycznie także życie. Rok na planecie Kepler 452b trwa 385 dni. Okrąża ona gwiazdę bardzo podobną do naszego Słońca.

Nasz drugi dom?

Teleskop Keplera podczas swej sześcioletniej misji wykrył ponad tysiąc planet pozasłonecznych; dwanaście z nich przypomina Ziemię. Oto niektóre z nich:

• Alfa Centauri Bb – potencjalnie najbliższa (4,4 roku świetlnego od nas) planeta typu ziemskiego. Jej istnienia nadal jednak nie potwierdzono. Temperatura na jej powierzchni może wynosić ok. 1200 st. C, czyli nie mogłaby tam istnieć ciekła woda.
  • Tau Ceti e – krąży niecałe 12 lat świetlnych od nas. Jest 4,3 razy cięższa od Ziemi, więc może mieć gęstą atmosferę wywołującą efekt cieplarniany. Jeśli jej skład jest podobny do ziemskiej atmosfery, średnia temperatura na powierzchni planety wynosi ok. 70 st. C.
  • Kapteyn b – znajduje się o 13 lat świetlnych stąd. Krąży wokół starej, liczącej 11,5 mld lat gwiazdy w odległości, która sprzyja powstaniu życia (tzw. ekosferze). Czyni to ją najbliższą znaną planetą nadającą się do zamieszkania. Planeta ma towarzyszkę,  Kapteyn c, ale jest ona za zimna na utrzymanie życia zależnego od światła i ciepła.
  • Kepler 62e – krąży wokół gwiazdy odległej o 1200 lat świetlnych i jest 60 proc. większa od Ziemi, jej rok liczy 122 dni. W ekosferze tego samego układu jest jeszcze Kepler 62f, skalista planeta tylko 40 proc. większa od Ziemi.
  • Gliese 667Cc – 4,5 razy większa od Ziemi, jej rok ma 28 dni. Krąży wokół karłowatej gwiazdy, stanowiącej część potrójnego systemu oddalonego od nas o 22,7 roku świetlnego. W jej układzie krąży jeszcze co najmniej sześć innych planet, z których trzy, w tym Gliese 667Cc, znajdują się w ekosferze.
  • Kepler 186f – rozmiarem najbardziej przypomina Błękitną Planetę, jest od niej tylko o 10 proc. większa. W ciągu 130 dni okrąża czerwonego karła 500 lat świetlnych stąd. Na powierzchni planety mogłaby występować ciekła woda.