Niezwykły ogród na dachu “Kopernika”

W ogrodzie na dachu Centrum Nauki Kopernik, mimo sąsiedztwa Wisły, warunki klimatycznie nie sprzyjają wzrostowi roślin typowi nadrzecznych. Dlatego, jak tłumaczył podczas oficjalnego otwarcia ogrodu botanik dr Maciej Zych, “zobaczymy tutaj rośliny, które są charakterystyczne dla pustyń, półpustyń, wydm, dla miejsc, w których naprawdę jest trudno i warto na nie patrzeć”. “Rośliny, które wytrzymują ogromne natężenie światła słonecznego, bardzo wysokie temperatury, co więcej ogromne skoki temperatur” – mówił botanik.

Bogactwo roślin, widok na Wisłę, dachy Starego Miasta i Stadion Narodowy, spacer ścieżkami przypominającymi nadrzeczny krajobraz, to część atrakcji czekających na osoby, które wybiorą się do nowego ogrodu na dachu Centrum Nauki Kopernik.

Ogród na dachu znajduje się w obrębie obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000: Dolina Środkowej Wisły. To sztucznie wytworzone siedlisko, silnie nasłonecznione i nieosłonięte przed wiatrem. Wiele z zasadzonych roślin to gatunki genetycznie przystosowane do życia w niesprzyjających warunkach tzw. stresu wodnego, czyli niewystarczającej ilości wody. Dlatego niektóre, jak np. goździki, rozchodniki mają liście pokryte woskiem. Inne jak kosodrzewina, wykształciły rozbudowany system korzeniowy. Jeszcze inne – np. rozchodniki – w okresach dobrego zaopatrzenia w wodę gromadzą jej zapasy: są mięsiste i soczyste.

Wejście do ogrodu jest bezpłatne. Będzie on otwarty codziennie, z wyjątkiem poniedziałków, od maja do końca sierpnia w godz. 10-20, a we wrześniu i październiku od godz. 10 do 17. W czasie inaugurującego weekendu zwiedzający będą mogli dodatkowo udać się na spacer z botanikiem, wziąć udział w warsztatach “Miejska dżungla”, obserwować słońce lub księżyc, a także zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.