Nowe testy wykrywające autyzm. “Mamy nadzieję, że pozwolą wykrywać także przyczyny”

Na uniwersytecie w brytyjskim Warwick opracowano nowe testy wykrywające spektrum autyzmu. Po raz pierwszy udało się stworzyć metodę wykrywania uszkodzonych białek we krwi i moczu.

Odpowiednio szybka diagnoza ASD (ang. – autism spectrum disorder) pozwala na skuteczne terapie i pomoc w pierwszych etapach życia dziecka. Ze względu na szerokie spektrum objawów autyzm jest trudny do szczegółowego rozpoznania, szczególnie na początkowym etapie życie dziecka.

Wyniki badań opublikowano w branżowym czasopiśmie „Molecular Autism”.

– Mamy nadzieję, że testy pozwolą wykrywać także przyczyny. Kolejne badania mogą pozwolić nam poznać konkretne profile krwi i moczu oraz „odciski palców” związków o niebezpiecznych modyfikacjach – tłumaczy dr Naila Rabbani, która przewodziła zespołowi badawczemu – To może nam pozwolić nie tylko skutecznie diagnozować ASD, ale także poznać nowe fakty o jego przyczynach.

Naukowcy odkryli powiązanie między ASD i uszkodzonymi białkami w krwi poprzez proces oksydacji i glikacji. U dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu wykryto wyższe poziomy obu tych zjawisk.

Nie ma jednej konkretnej przyczyny ASD, około 30-35% przypadków jest spowodowane przez geny, pozostałe to mieszanka czynników środowiskowych, różnych mutacji wewnątrz organizmu oraz rzadkich wariantów genetycznych. Autorzy badań liczą, że nowe testy pozwolą zawęzić tę szeroką listę do głównych i najważniejszych przyczyn.

Źródło: Medical Expert