Nowy gatunek sowy odkryty w Afryce. Trafi prosto do czerwonej księgi?

Na afrykańskiej Wyspie Książęcej znaleziono nieznany wcześniej gatunek sowy. Ptak nazwany Otus bikegila może już wkrótce trafić do czerwonej księgi gatunków zagrożonych.
Otus bikegila /Fot. Martim Melo

Wyspa Książęca to wyspa wulkaniczna na Oceanie Atlantyckim, w Zatoce Gwinejskiej, która zajmuje powierzchnię 142 km2, czyli obszar ok. cztery razy większy od nowojorskiego Central Parku. W lasach deszczowych tej wyspy odkryto nowy gatunek sowy – Otus bikegila. Szczegóły opisano w czasopiśmie ZooKeys.

Nowy gatunek sowy z Wyspy Książęcej

Najstarsze zapiski dotyczące gatunku sięgają 1928 r., choć jego obecność na wyspie potwierdzono dopiero w 2016 r. Sowa została sfotografowana przez badaczy z hiszpańskiego Narodowego Muzeum Nauk Przyrodniczych i Muzeum Historii Naturalnej Uniwersytetu w Porto. Jedną ze wskazówek pozwalających na identyfikację sowy, były jej unikalne nawoływania.

Czytaj też: Nowy gatunek żaby w Kostaryce. Biolog wyznaje, że szukał jej przez sześć miesięcy

Martim Melo z Uniwersytetu w Porto mówi:

Unikalne nawoływanie Otus bikegila to krótka nuta “tuu” powtarzana w szybkim tempie około jednej nuty na sekundę, przypominająca nawoływania owadów. Jest często emitowana w duetach, niemal od razu po zapadnięciu nocy.

Otus bikegila to gatunek endemiczny, co znaczy, że nie znajdziemy go w innym miejscu na świecie – już ósmy taki dla Wyspy Książęcej. Sowa występuje tylko w niezamieszkanym przez ludzi lesie na południu, zajmującym obszar ok. 15 km2. Prawdopodobnie żyje tam 1000-1500 osobników. Ponieważ jednak wszystkie znane osobniki występują tylko w jednym miejscu, biolodzy zaproponowali, by gatunek już teraz sklasyfikować jako krytycznie zagrożony wyginięciem. Zadecyduje o tym Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (IUCN), która może umieścić sowy z Wyspy Książęcej w czerwonej księdze o najwyższym poziomie zagrożenia.

Otus bikegila /Fot. Martim Melo

Martim Melo dodaje:

Odkrycie nowego gatunku ptaka to zawsze okazja do świętowania i możliwość dotarcia do opinii publicznej na temat bioróżnorodności. W obecnej epoce wymierania napędzanego przez człowieka należy podjąć duży globalny wysiłek, aby udokumentować to, czego wkrótce może już nie być.

Ptaki są prawdopodobnie najlepiej zbadaną grupą zwierząt. Każdorazowe odkrycie nowego gatunku budzi ekscytację środowiska naukowego. Ta “nowa fala eksploracji, prowadzona zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów” pomoże przywrócić więź ze światem przyrody, co jest niezbędne do odwrócenia globalnego kryzysu bioróżnorodności.