1. Określ, które umiejętności należy podkreślić

Najskuteczniejszym sposobem na dostosowanie CV do konkretnej roli jest określenie w nim umiejętności wymienionych w opisie stanowiska i przedstawienie ich językiem, który koresponduje z treścią ogłoszenia. 

Oczywiście, podkreślaj tylko umiejętności, które rzeczywiście posiadasz – kłamstwa w takich wypadkach wychodzą na jaw bardzo szybko.

2. Zachowaj równowagę między umiejętnościami twardymi i miękkimi

Upewnij się, że twój życiorys zawiera dobrze zbilansowaną kombinację umiejętności twardych i miękkich.

Te miękkie są zestawem zachowań i cech osobowościowych, z których korzystasz na co dzień – jest to na przykład sprawna współpraca z ludźmi i umiejętność rozwiązywania problemów, natomiast umiejętności twarde są tym, co specyficzne dla danego stanowiska i mają charakter techniczny, jak na przykład obsługa wybranych programów komputerowych.

 

Ta sekcja w twoim CV powinna zawierać od sześciu do ośmiu umiejętności. Jeśli chcesz przemycić ich więcej, zrób to w opisie swojej historii zatrudnienia.

 

3. Dowiedź swoich umiejętności

Życiorys zawodowy, który zawiera suchą listę umiejętności i stanowisk raczej nie odniesie sukcesu – ważne, żeby podeprzeć swoje doświadczenie konkretnymi przykładami. Opisując poprzednie stanowiska, pamiętaj o dołączeniu wszelkich istotnych osiągnięć z nim związanych, jak nagrody, czy efekty poszczególnych działań.

 

4. Rozwijaj umiejętności, których ci brakuje

Nie zniechęcaj się, jeśli brakuje ci umiejętności, które są kluczowe dla stanowiska, na które aplikujesz – po prostu pracuj nad ich rozwojem. Większości rzeczy można nauczyć się dziś przez internet, więc bariera wejścia praktycznie nie istnieje, a informacja, że jesteś w trakcie zdobywania danych umiejętności, może dać ci przewagę na tle konkurencji.

Umiejętności twarde są łatwiejsze do opanowania, ale nawet te miękkie mogą być rozwijane w miarę upływu czasu, trzeba tylko znaleźć skuteczny sposób, by ich nabyć.