Dzieło van Gogha widoczne z kosmosu? NASA uwieczniło uciążliwe zjawisko u wybrzeży Bałtyku

Miłośnicy malarstwa Vincenta van Gogha powinni być zachwyceni. Słynna „Gwiaździsta noc” była widoczna nawet z kosmosu. Jednak nie mowa o obrazie XIX-wiecznego impresjonisty, ale o zakwicie fitoplanktonu u wybrzeży Gotlandii na Morzu Bałtyckim.

NASA opublikowała na swoim profilu na Instagramie obraz z satelity Landsat. Możemy na nim zobaczyć zakwit fitoplanktonu u wybrzeży Gotlandii, największej wyspy na Morzu Bałtyckim, która należy do Szwecji.

Czytaj też: Taki obraz nieba zafundowała nam NASA! Nagranie ujawniło, co się dzieje z obiektami w kosmosie

Zdjęcie satelitarne do złudzenia przypomina obraz Vincenta van Gogha pt. „Gwiaździsta noc”. Przypomnijmy, że słynne dzieło holenderskiego impresjonisty powstało w 1889 roku, kiedy przebywał w Saint-Remy na dobrowolnej terapii psychiatrycznej. Jest to jedyny obraz, który artysta namalował z pamięci.

“Gwiaździsta noc”, 1889. / źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna

Obraz van Gogha uchwycony na wybrzeżu Bałtyku

Zakwit fitoplanktonu tworzący kręte linie w odcieniach koloru niebieskiego i zielonego bardzo przypomina migoczące w specyficzny sposób gwiazdy z dzieła van Gogha. Do zakwitu fitoplanktonu na Morzu Bałtyckim dochodzi dość często – dzieje się tak wówczas, gdy wody są bogate w składniki odżywcze i występuje długi dostęp do światła słonecznego.

Satelita Landsat od lat już pokazuje naukowcom, jak wygląda świat widziany z góry. Niejednokrotnie okazuje się, że rzeczy z pozoru nieciekawe, z kosmosu przybierają zupełnie inne kształty. Ponadto obrazy z tego satelity pozwalają nam śledzić zachodzące zmiany na świecie, jak chociażby topnienie lodowców i lądolodu czy wycinkę ogromnych połaci lasów równikowych.

Czytaj też: Przekształcili wodę w… metal. Jak to możliwe? Wystarczy spojrzeć na nagranie

Warto dodać, że podobne zakwity fitoplanktonu, a dokładnie konkretnej grupy organizmów zwanych sinicami, obserwujemy na polskim wybrzeżu Bałtyku niemal co roku. Niestety, wówczas woda morska nie nadaje się kąpieli z uwagi na toksyny, jakie produkują cyjanobakterie.