Niespotykane odkrycie sprzed 75 mln lat. Oto pierwszy raz widzimy tego dinozaura z zachowaną skórą!

Skamieniałości dinozaurów niemal zawsze wzbudzają ogromne emocje. Zwłaszcza jeśli natrafiamy na świetnie zachowane w skałach skamieniałe kości lub niekiedy fragmenty szkieletu. Jak mamy zareagować, kiedy okazuje się, że znaleziono prawdopodobnie kompletny szkielet pewnego hadrozaura… i to ze śladami jego skóry? Takiego odkrycia dokonano w Kanadzie.
Ilustracja hadrozaurów / Heinrich Harder, 1913

Skamieniałość hadrozaura odkryto w kanadyjskim Dinosaur Provincial Park of Alberta jeszcze w 2021 roku. Na wyerodowanym stoku odsłonił się spory fragment ogona oraz prawej tylnej kończyny. Obydwa fragmenty zachowały się w bardzo dobrym stanie.

Czytaj też: Najstarszy dinozaur Afryki zidentyfikowany. Gdy żył, do Ameryki mógłby przejść na piechotę

Uwagę zwraca jeszcze fakt, że poza szkieletem widoczna jest również skamieniała skóra gada, która jest pokryta łuskami. To zapewne jedyny przykład skamieniałości hadrozaura z tak szczegółowo zachowaną skórą.

Odkrycie dinozaura ze skórą. Kim były hadrozaury?

Hadrozaury należą do grupy dinozaurów ptasiomiedniczych. Ten konkrety rodzaj charakteryzował się kaczodziobą budową głowy, chodem na czterech kończynach (chociaż podczas biegu i ucieczki biegł tylko na tylnych łapach) i zamieszkiwał Amerykę Północną. Jego rozmiary dochodziły do 8-10 metrów.

Co ważne, hadrozaury były roślinożercami. Żyły w późnej kredzie, około 65-75 mln lat temu i prawdopodobnie tyle lat liczy odkryty okaz. Ich skamieniałości na terenie USA i Kanady są dość powszechne, ale rzadko spotyka się tak kompletne szkielety jak ten w Albercie, o zachowanej skórze nie wspominając.

Czytaj też: Rekordowy szkielet dinozaura znaleziony w Europie. To prawdziwy olbrzym

Jak można zobaczyć na zdjęciach, skamieniałość hadrozaura nadal tkwi w skale. Badacze stopniowo i z niezwykłą delikatnością będą ekstrahować szkielet. Według prognoz zajmie im to kolejne dwa sezony badawcze. Na razie możemy podziwiać tylko te fragmenty ciała, które już wystają na powierzchnię.

Czytaj też: Te dinozaury były gigantyczne i bardzo ciężkie! Znamy sekret osobliwego chodu tych olbrzymów

Badacze z Uniwersytetu w Reading, którzy zajmują się znaleziskiem, mają nadzieję na wyjęcie kompletnego szkieletu ze skał, co byłoby na pewno głośną sensacją w świecie nauki. Ponadto nie są oni w stanie określić z jakim konkretnie gatunkiem mamy do czynienia, dopóki nie zostanie odkryta czaszka zwierzęcia. Jak widzimy, obecny stan odkrycia już budzi zachwyt, a najpewniej to jedynie skromny aperitif przed tym, co nas może czekać, jak hadrozaur zostanie wydobyty w całości.