Rekordowy szkielet dinozaura znaleziony w Europie. To prawdziwy olbrzym

W 2017 roku rozpoczęła się historia, której najważniejszy etap miał miejsce pięć lat później. Paleontolodzy mają bowiem do czynienia z potencjalnie największym szkieletem dinozaura, jaki kiedykolwiek został znaleziony na Starym Kontynencie.
Rekordowy szkielet dinozaura znaleziony w Europie. To prawdziwy olbrzym

Wydarzenia te rozegrały się w portugalskim Pombal, gdzie odkryto szczątki potencjalnego zauropoda o wysokości około 12 metrów i długości 25 metrów. Na pozostałości natknięto się w czasie prac budowlanych, a obecnie sprawą zajmuje się międzynarodowy zespół badawczy.

Czytaj też: Dinozaur prawie jak czołg. Nie chodzi jednak o rozmiary

Na początku sierpnia na placu budowy pojawili się paleontolodzy, którzy wydobyli skamieniałości sprzed milionów lat. Wydają się one należeć do jednego z zauropodów, czyli infrarzędu dinozaurów cechującego się imponującymi gabarytami. Jeśli wstępne doniesienia się potwierdzą, a jest to bardzo prawdopodobne, będzie to największy dinozaur znaleziony kiedykolwiek na terenie Europy.

Szkielet dinozaura znaleziony w Portugalii jest prawdopodobnie największym w Europie

Mimo sporych rozmiarów wspomniane zwierzęta nie stanowiły większego zagrożenia dla otoczenia, ponieważ były roślinożercami. Jak na razie udało się zebrać kręgi i żebra rzekomego brachiozaura. Do tego rodzaju zaliczało się wiele gatunków, które żyły w okresie od górnej jury do dolnej kredy, od około 160 do 100 milionów lat temu. Biorąc pod uwagę dotychczasowe obserwacje można stwierdzić, że na miejscu powinno znajdować się więcej elementów budowy tego osobnika.

Badania na stanowisku paleontologicznym Monte Agudo potwierdzają, że region Pombal zawiera ważny zapis kopalny późnojurajskich kręgowców, który w ostatnich dekadach zapewnił odkrycie licznych materiałów bardzo istotnych dla poznania fauny kontynentalnej, która zamieszkiwała Półwysep Iberyjski około 145 milionów lat temu. wyjaśnia Elisabete Malafaia

Czytaj też: Jak wyginęły dinozaury? Pojawił się nieznany wcześniej scenariusz

Jeśli chodzi o konkretne gatunki wchodzące w skład rodzaju brachiozaurów, to wymienia się wśród nich między innymi Brachiosaurus altithorax i Giraffatitan brancai. Poza tym nie można pominąć Lusotitan atalaiensis, czyli zauropoda wywodzącego się z późnej jury i zamieszkującego to, co dzisiaj jest zachodem Portugalii.