Odkryto nową galaktykę karłowatą. Jest wyjątkowa pod wieloma względami

Tucana B to nowo odkryta ultrasłaba galaktyka karłowata. Jest pierwszym przyciemnionym i izolowanym obiektem tego typu znalezionym na obrzeżach Grupy Lokalnej.
Odkryto nową galaktykę karłowatą. Jest wyjątkowa pod wieloma względami

Mianem ultrasłabych galaktyk karłowatych (UFD) określamy bardzo słabe galaktyki, zdominowane przez ciemną materię i najmniej rozwinięte pod względem chemicznym ze wszystkim znanych. Są one postrzegane przez astronomów jako kosmiczne “skamieniałości”, z których można wiele dowiedzieć się o historii Wszechświata.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Arizony pod kierownictwem dr Davida Sanda znalazł nową UFD podczas poszukiwań słabych galaktyk towarzyszących odległej galaktyki kałowatej Tucana. Uczeni wykorzystali dane zebrane przez Instrument Spektroskopii Ciemnej Energii (DESI) Legacy Imaging Surveys Data Release 9 oraz interaktywną przeglądarkę kolorowych obrazów.

Dr David Sand powiedział:

Załadowaliśmy niestandardowy plik, aby zaznaczyć region o przewidywanym promieniu 100 kpc (≈6,4 stopnia w odległości Tucany) i szukaliśmy wizualnie nadmiernego zagęszczenia rozdzielonych gwiazd z leżącym pod spodem światłem rozproszonym, wskazującym na galaktykę karłowatą na skraju Grupy Lokalnej. Pole zostało sprawdzone w różnych skalach przestrzennych i na różnych poziomach kontrastu. Tucana B wyróżniała się podczas tych poszukiwań i jest częściowo rozdzielona na gwiazdy w przeglądarce Legacy Imaging Survey.

Tucana B znajduje się ok. 6o od karłowatej sferoidy Tucana i jest oddalona od nas o 4,5 mln lat świetlnych. Galaktyka Tucana B pod względem jasności jest porównwalna ze słabymi galaktykami staelitarnymi Drogi Mlecznej. UFD skład asię prawdopodobnie ze starej, ubogiej w metale populacji gwiazd.

Jasność Tucany B i widoczny brak formowania się gwiazd oraz obojętnego gazu sprawiają, że to naprawdę niezwykłe odkrycie. Wydaje się być to doskonały cel przyszłych obserwacji kosmicznych, mających na celu określenie struktury galaktyk i historii powstawania gwiazd – być może także tych podobnych do Słońca.

Dr David Sand podsumował:

W szczególności, Tucana B może dostarczyć ostatecznej okazji do zrozumienia roli, jaką reionizacja odgrywa w wygaszaniu najsłabszych galaktyk. Znalezienie większej liczby obiektów takich jak Tucana B jest konieczne, aby lepiej zrozumieć obiekty UFD.