Opracowano listę 34 leków potencjalnie skutecznych w leczeniu COVID. Jeden się wyróżnia

Naukowcy z Cleveland Clinic w Ohio posłużyli się narzędziem opartym na sztucznej inteligencji, aby zidentyfikować już istniejące leki, które mogą być skuteczne w leczeniu COVID-19. Zidentyfikowali 34 substancje, a wśród nich jedna wydaje się mieć wyjątkowo duży wpływ na przebieg COVID. Mowa o melatoninie.

Melatonina to lek powszechnie stosowany w leczeniu zaburzeń snu. Jest to bowiem hormon regulujący cykl snu i czuwania. O tym, że może potencjalnie pomóc w leczeniu chorych na COVID-19 – chorobę wywoływaną przez koronawirusa SARS-CoV02 – wynika z badań opublikowanych w czasopiśmie „PLOS Biology”.

Zespół naukowców z Cleveland Clinic pod kierunkiem dr. Feixionga Chenga postanowił przeanalizować bazę już istniejących leków, dopuszczonych do użytku w leczeniu innych schorzeń i dolegliwości, pod kątem ich ewentualnej skuteczności w leczeniu COVID-19.

Do analizy bazy leków badacze wykorzystali nowatorską platformę wykorzystującą mechanizmy sztucznej inteligencji, opracowaną przez naukowców z Lerner Research Institute.

Naukowcy wykorzystali metodologie medycyny sieciowej i wielkoskalową elektroniczną dokumentację medyczną pacjentów z Cleveland Clinic, aby zidentyfikować objawy kliniczne i patologie wspólne dla COVID-19 i innych chorób. W szczególności zmierzyli bliskość między genami / białkami gospodarza a tymi, które są dobrze związane z 64 innymi chorobami w kilku kategoriach chorób (nowotwory złośliwe i choroby autoimmunologiczne, choroby układu krążenia, metaboliczne, neurologiczne i płuc), gdzie bliższe sąsiedztwo wskazuje na większe prawdopodobieństwo patologicznych skojarzeń między chorobami.

Jak wynika z publikacji w „PLOS Biology”, badanie pozwoliło wykazać, że w leczeniu COVID-19 „cele terapeutyczne” są zbliżone do tych w terapii chorób autoimmunologicznych, chorób płuc oraz schorzeń neurologiczno-psychiatrycznych.

Naukowcy odkryli m.in., że białka związane z zespołem niewydolności oddechowej i posocznicą (sepsą), dwiema głównymi przyczynami zgonów pacjentów z ciężkim przebiegiem COVID-19, były silnie powiązane z wieloma białkami SARS-CoV-2.

– To wskazuje, że leki stosowane już w leczeniu tych schorzeń mogą mieć zastosowanie w terapii COVID-19, poprzez oddziaływanie na te same cele biologiczne – wyjaśnia dr Feixiong Cheng, asystent w Instytucie Medycyny Genomicznej w Cleveland Clinic i główny autor badania.

– Ostatnie badania sugerują, że COVID-19 jest chorobą systematyczną wpływającą na wiele typów komórek, tkanek i narządów, więc znajomość złożonych zależności między wirusem a innymi chorobami jest kluczem do zrozumienia powikłań związanych z COVID-19 i identyfikacji leków wielokrotnego użytku – mówi dr Cheng.

Wśród 34 leków, które wskazał algorytm, jakim posługiwali się naukowcy z Cleveland, najbardziej obiecująca okazuje się melatonina. Potencjalną korzyść ze stosowania melatoniny w walce z koronawirusem, zdają się potwierdzać dane dotyczące pacjentów koronawirusowych leczonych w Cleveland Clinic.

Analiza kart pacjentów ujawniła związek stosowania melatoniny z niższym ryzykiem zakażenia SARS-CoV-2. U pacjentów stosujących melatoninę ryzyko pozytywnego wyniku testu w kierunku koronawirusa było o ok. 30 proc. niższe. Warto zauważyć, że zmniejszone prawdopodobieństwo pozytywnego wyniku testu na wirusa wzrosło z 30 do 52 procent w przypadku Afroamerykanów.

– Należy podkreślić, że te wyniki nie wskazują, iż ludzie powinni zacząć zażywać melatoninę bez konsultacji z lekarzem – przestrzega dr Cheng.

Jak dodał, by ocenić rzeczywiste korzyści stosowania melatoniny u pacjentów z COVID-19, niezbędne są badania obserwacyjne na szeroką skalę oraz randomizowane badania kliniczne.