CycloRotor to nowa opcja napędu dla miejskich pojazdów eVTOL, która zamiast tradycyjnych śmigieł opiera się na wirnikach Voith-Schneidera, znanych również jako pędniki cykloidalne. Ten rodzaj napędu jest znany od prawie 100 lat, ale nikt nie próbował go wykorzystać w maszynach latających. Firma CycloTech chce być pierwsza i ma ambitne plany dotyczące swojego projektu. Właśnie przeprowadzono najobszerniejszą kampanię testów hałasu zewnętrznego i jest naprawdę dobrze.
Pędniki CycloRotor coraz bliższe komercjalizacji
CycloTech jest jedną z nielicznych firm, które wykraczają poza śmigła i inne “klasyczne” wersje napędu, aby zapewnić ciąg elektryczny samolotom VTOL i dronom. Zamiast tego wykorzystuje pędniki cykloidalne, które przypominają konstrukcję beczek obracających się z w miarę stałą prędkością, gdy samolot znajduje się nad powierzchnią ziemi, zamiast sekwencji ciągłego przyspieszania i zwalniania, aby zachować równowagę podczas zmiennych warunków wiatru. Dzięki innowacyjnej konstrukcji, możliwe jest niemal natychmiastowa zmiana wielkości i kierunku ciągu w zakresie 360 stopni.
CycloTech wykonał pierwsze loty “na uwięzi” z demonstratorem technologii o masie 83 kg ponad 1,5 roku temu i od tego czasu panowała cisza w eterze. W marcu firma otrzymała pozwolenie od Austro Control, austriackiego organu bezpieczeństwa lotniczego, na sprawdzenie demonstratora na zewnątrz. A teraz ukończono szeroko zakrojoną kampanię testów hałasu na świeżym powietrzu.
Testy hałasu zostały przeprowadzone na lotnisku Wels General Aviation Airport w Austrii. CycloRotor CR-42 został zamontowany pionowo na ruchomej ramie i umieszczony z dala od jakiejkolwiek powierzchni odbijającej. Pomiary przeprowadzono w momentach braku ruchu lotniczego i prędkości wiatru poniżej 2,5 m/s, przy użyciu ośmiu mikrofonów rozmieszczonych w pięciu różnych konfiguracjach.
CycloRotor generuje poziom ciśnienia akustycznego 59 dBA w odległości 100 metrów, co odpowiada poziomowi typowej rozmowy między dwiema osobami.
Czytaj też: Latające taksówki będą zabierać turystów z lotnisk na “drzewach”
Pedro Carrasco Laraña, inżynier ds. aeroakustyki w CycloTech, mówi:
To obiecujący wynik, a CycloTech będzie nadal badać i optymalizować sygnaturę aeroakustyczną CycloRotor. Daleko zaszliśmy, ale jeszcze długa droga przed nami.
Hałas ma kluczowe znaczenie dla projektów samolotów eVTOL. Jeśli mają stać się wszechobecnymi taksówkami powietrznymi na świecie, muszą być znacznie cichsze i tańsze niż helikoptery. Czekamy na dalszy rozwój tej technologii.