Waran nie z Komodo, a ze Stalowej Woli. Nowy standard w polskich pojazdach opancerzonych

Na targach MSPO 2024 Huta Stalowa Wola, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, pokazała wielozadaniowy pojazd opancerzony o egzotycznej nazwie Waran. Wprowadzenie go do służby ma na celu zwiększenie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz poprawę ich bezpieczeństwa w trakcie działań wojskowych.
PGZ Waran /Fot. Wikimedia Commons

PGZ Waran /Fot. Wikimedia Commons

Pojazd został opracowany we współpracy z czeskim partnerem Tatra Export. Umowa ta przewidywała zaprojektowanie i dostawę pojazdu opancerzonego w konfiguracji 4×4 wraz z dokumentacją techniczną kabiny, aby umożliwić jego produkcję w Polsce. Punktem wyjścia dla przyszłego Warana był czeski Patriot II, oparty na podwoziu T815-7M3B21.372 z linii Force, który został zaprezentowany w 2019 r.

Czytaj też: Nowy pojazd opancerzony KLTV Legwan to owoc polsko-koreańskiej współpracy

Jak podkreśla Huta Stalowa Wola, PGZ Waran został gruntownie przeprojektowany i zmodyfikowany, aby sprostać wymaganiom polskiej armii. Jego konstrukcja charakteryzuje się wysoką mobilnością oraz solidną ochroną, co czyni go idealnym rozwiązaniem do operacji w różnorodnych warunkach terenowych. Pojazd wyposażony jest w nowoczesne systemy, które poprawiają jego efektywność i wszechstronność w działaniach bojowych.

Waran będzie dumą polskiej armii

Waran jest wyposażony w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Tatra T3C-928-90 o mocy wyjściowej 300 kW (lub silnik Cummins ISL o mocy 270 kW), połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Allison 4500SP, oferującą maksymalną prędkość 110 km/h na drogach utwardzonych i zasięg do 700 km. Pojazd zapewnia ochronę balistyczną od poziomu 2 do 4 i ochronę przeciwminową od poziomu 2a/2b do 3a/2b zgodnie z normą STANAG 4569.

Czytaj też: Ukraina czeka na nowy wóz bojowy i dołączy do światowej elity

Jednym z najważniejszych elementów PGZ Waran 4×4 jest zdalnie sterowany system uzbrojenia ZSMU-A5. Ten innowacyjny system wieżowy umożliwia zaawansowane możliwości obronne dzięki swojej zdolności do precyzyjnego kierowania ogniem z wnętrza pojazdu. ZSMU-A5 jest wyposażony w zaawansowaną broń automatyczną, w tym karabiny maszynowe oraz systemy rakietowe, co pozwala na skuteczną obronę przeciwko różnym zagrożeniom. Dzięki zdalnemu sterowaniu, załoga pojazdu jest w stanie efektywnie kontrolować ogień i reagować na zmieniające się warunki na polu walki, minimalizując jednocześnie ryzyko dla własnych żołnierzy.

PGZ Waran /Fot. Army Recognition

Waran pomieści ośmioosobową załogę (2+6), co czyni go niezwykle wszechstronnym do różnych ról wojskowych, w tym dowodzenia i rozpoznania. Dodatkowo, PGZ Waran 4×4 jest projektowany z myślą o łatwej adaptacji do różnych zadań. Jego modułowa konstrukcja pozwala na szybkie przystosowanie pojazdu do specyficznych potrzeb jednostek wojskowych. Możliwe jest montowanie różnorodnych ładunków i wyposażenia, takich jak systemy medyczne, wyposażenie do wsparcia logistycznego czy dodatkowe środki ochrony. Taki poziom elastyczności sprawia, że pojazd jest niezwykle wszechstronny i może być używany w różnych scenariuszach bojowych oraz misjach humanitarnych.

Przypomnijmy, że w maju 2022 r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło zamontowany na Waranie system rozpoznania i uderzenia Gladius. Integruje on drony rozpoznawcze FT-5 i nowe bezzałogowe statki powietrzne Gladius 2, zdolne do osiągania odległości co najmniej 100 km, specjalnie zaprojektowane dla wojsk rakietowych i artylerii. Pierwszym specjalistycznym wariantem Warana, który wejdzie do służby, jest wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych wyposażona w pociski Brimstone, która ma zostać rozmieszczona w 14. Pułku Artylerii Przeciwpancernej w Suwałkach pod koniec tego roku.