ARES (Aerial Reconfigurable Embedded System) narodził się w 2014 r. jako projekt DARPA mający na celu wypełnienie luki spowodowanej chronicznym niedoborem śmigłowców potrzebnych do operacji wojskowych. Takie maszyny są niezbędne dla nowoczesnych sił zbrojnych na całym świecie, szczególnie jako wsparcie dla rozproszonych jednostek bojowych, które mogą znajdować się w trudnym terenie lub będących pod ostrzałem.
Czytaj też: Amerykańskie lotnictwo doczekało się wyjątkowego samolotu. Jak eVTOL wpłynie na Siły Powietrzne USA?
ARES to modułowy wielozadaniowy samolot VTOL, który może być obsługiwany jako platforma bezzałogowa lub z opcjonalnym załogowym modułem lotniczym. Został zaprojektowany z małą powierzchnią lądowania, aby umożliwić operacje na pokładzie statku i ekspedycje, a także zapewnić wbudowane wielozadaniowe wsparcie C4I, ISR, bojowe i logistyczne dla małych rozproszonych sił bojowych operujących na duże odległości i w złożonym terenie.
ARES coraz bliżej, pierwszy lot już za nami
Sfinansowane przez US Army i US Air Force (USAF) w ramach kontraktu o wartości 37 mln dol. ostatnie testy w locie pokazały, że ARES Flight Module zawisł przez minutę przed wykonaniem kontrolowanego zniżania. Podłączono US Army Mobile Multiple Mission Module (M4) i wykonano drugi test w zawisie, aby pokazać, jak Flight Module może utrzymać stabilność przy użyciu systemu fly-by-wire, który jest zminiaturyzowaną wersją systemów zwykle stosowanych w znacznie większych samolotach.
Czytaj też: Amerykański prezydent ma nowy śmigłowiec “Marine One”. Oto długo oczekiwany VH-92A Patriot
ARES został zaprojektowany tak, aby móc włączać szybko rekonfigurowalne “moduły ładunku misji”, oferując elastyczność w wykonywaniu różnych misji i zmniejszając powierzchnię logistyczną oraz koszty.
John Piasecki, dyrektor generalny Piasecki Aircraft, mówi:
Od czasu powstania projektu koncepcyjnego DARPA, Piasecki Aircraft kierował ARES przez lata badań i rozwoju – iteracje projektu, rygorystyczne testy komponentów, walidację na poziomie systemu i wiele więcej – aby udoskonalić technologię prowadzącą do dzisiejszego przełomowego lotu.
Umowa, zawarta we współpracy z Air Force Research Laboratory (AFRL) w ramach programu Strategic Funding Increase (STRATFI), obejmuje również wdrożenie rewolucyjnej technologii wodorowych ogniw paliwowych HTPEM (High Temperature Proton Exchange Membrane) do PA-890 i innych zastosowań VTOL.
Według przedstawicieli Piasecki Aircraft, PA-890 będzie pierwszym śmigłowcem mieszanym zasilanym wodorem o zerowej emisji. Śmigłowiec ze skrzydłami o spowolnionym wirniku jest przeznaczony do użytku w różnych misjach, w tym w operacjach pogotowia ratunkowego (EMS), dostarczaniu wartościowej logistyki na żądanie czy transporcie lotniczym personelu mobilnego na żądanie.
Firma poinformowała, że oprócz zerowej emisji dwutlenku węgla PA-890 VTOL umożliwia nawet 50-procentową redukcję bezpośrednich kosztów operacyjnych i hałasu w porównaniu z dzisiejszymi śmigłowcami turbinowymi zasilanymi paliwami kopalnymi – i znacznie większy zasięg niż śmigłowce całkowicie elektryczne.