Wyzwania komunikacyjne sprzed 100 lat

Motorola powstała w 1928 roku jako przedsiębiorstwo produkujące eliminatory baterii. Nazywała się wtedy jednak inaczej – na produktach widniało logo Galvin Manufacturing Corporation, które zmieniło się w charakterystyczne “M” dopiero 19 lat później.

Produkcja eliminatorów baterii okazała się niezbyt dobrze prosperującym pomysłem, więc szybko porzucono go na rzecz wynalazku, który trafił na usta całego świata. W 1930 roku firma wprowadziła na rynek jeden z pierwszych radiotelefonów samochodowych, tym samym obwieszczając powstanie marki Motorola, której nazwa jest połączeniem słów motor (ang. silnik) i Vitrola (potoczna nazwa dawnych sprzętów fonograficznych). Zamysł: Motorola to dźwięk w ruchu i miało to ręce i nogi, jako że chwilę wcześniej firma zaczęła produkować również radioodbiorniki samochodowe, które cieszyły się ogromną popularnością. 

Walkie-talkie dla amerykańskich żołnierzy

Początkowo radia samochodowe były udostępnione jedynie wydziałom amerykańskiej policji, jednak w ciągu kilku lat firmie udało się rozwinąć technologię, która pozwoliła również na dwukierunkową komunikację wśród ludzi spoza służb. W 1940 roku swoją premierę miało pierwsze walkie-talkie, SCR-300, które powstało na specjalne zamówienie Departamentu Wojny USA jako projekt polskiego inżyniera, Henryka Magnuskiego. Nowe przenośne rozwiązanie komunikacyjne miało wówczas służyć oddziałom piechoty w czasie drugiej wojny światowej. Nie była to jednak zbyt wygodna opcja – sprzęt występował w postaci pokaźnego plecaka. Dopiero w 1951 roku Motorola przedstawiła Handie-Talkie – poręczną krótkofalówkę, która na długo stała się jej znakiem firmowym. A to był dopiero początek.

Jeszcze więcej rewolucyjnych wynalazków

W 1956 r. Motorola ponownie zaznaczyła swoją pozycję lidera w branży, opracowując pierwszy w historii pager. Nie, to nie jest błąd w tekście – chociaż pagery trafiły do komercyjnej sprzedaży dopiero w latach 90., szpitale w Nowym Jorku używały tej technologii już 40 lat wcześniej. Ich zasięg wynosił wówczas 40 km, a koszt miesięcznego abonamentu kosztował 12 dolarów, czyli ok. 40 złotych, jednak działał on tylko w jedną stronę – użytkownik nie miał możliwości, by odpowiedzieć na wiadomość. Ta opcja pojawiła się dopiero w 1995 roku.

Kilka lat później przyszła kolejna rewolucja, którą zapoczątkowała Motorola. W 1960 roku firma wprowadziła na rynek pierwszy przenośny telewizor z dużym ekranem, a 3 lata później stworzyła pierwszą na świecie prostokątną kineskopową lampę telewizyjną. W 1974 roku sprzedała jednak swoją komórkę telewizyjną firmie Quasar, czyli japońskiej spółce, która później przekształciła się w Panasonic.

Mały krok dla człowieka, wielki krok dla Motoroli

Motorola to jedna z pierwszych marek na świecie, która zaistniała w przestrzeni kosmicznej. Po udanej współpracy z rządem USA podczas II wojny światowej przyszedł czas na podbój gwiazd. 20 lipca 1969 roku Neil Armstrong wylądował na Księżycu i wypowiedział przez transponder radiowy Motoroli jedne z najczęściej cytowanych słów na świecie: “To mały krok dla człowieka, ale wielki krok dla ludzkości”.

Później poszło już z górki – w 1973 r. Motorola stworzyła pierwszy na świecie telefon komórkowy DynaTAC 8000X, który 10 lat później pojawił się w sprzedaży jako pierwsze w historii komercyjne urządzenie tego typu.

Wyznaczając technologiczne trendy

W połowie lat 90. Motorola poszła jeszcze dalej, wprowadzając najlżejszy wówczas dostępny na rynku telefon komórkowy, Motorola StarTAC, który miał być zapowiedzią odejścia od designu tradycyjnej cegły. Był to również pierwszy na świecie telefon z klapką.

Obserwując ogromną popularność swojego nowego urządzenia, firma skupiła całe swoje siły na tym, żeby ponownie zaskoczyć użytkowników telefonów mobilnych. W wyniku tych starań rok przed zakończeniem ubiegłego milenium Motorola przedstawiła pierwszy w historii telefon z dostępem do przeglądarki stron internetowych i możliwością korzystania z poczty elektronicznej, iDEN i1000 plus.

Później przyszedł czas na kultowy już model Motorola RAZR – smukły, mały i znowu najlżejszy na rynku telefon komórkowy, który w ciągu czterech lat od startu sprzedaży rozszedł się w ponad 130 milionach egzemplarzy.

Czym Motorola zajmuje się dziś?

Firma nadal skupia swoją działalność na obszarze komunikacji, przez ostatnie lata wyznaczając kierunki rozwoju nowoczesnych technologii, które nie wiążą się z wygórowaną ceną produktów. 

Niedawno swoją premierę miała nowa linia telefonów motorola edge 20, w których zastosowano wiodące w swojej klasie funkcje i technologie, by ponownie zredefiniować branżę komunikacyjną. 

Czego możemy się po nich spodziewać? Począwszy od poręcznego kształtu i smukłej obudowy, przez zaawansowany system kamer, wyświetlacz OLED, który zapewnia doskonałą jakość obrazu, aż po ultraszybkie przetwarzanie danych, wytrzymałą baterię i prędkość nowej generacji 5G. Jak się okazuje, takie parametry w nowoczesnym telefonie wcale nie muszą równać się niebotycznej kwocie – smartfony motorola edge 20 pro, edge 20 i edge 20 lite są dostępne w bardzo rozsądnych cenach. 

Nowa rodzina telefonów motorola edge 20

Motorola edge 20 pro, edge 20 i edge 20 lite to modele, które zadowolą wszystkich amatorów fotografii, ponieważ oferują nowy aparat główny o rozdzielczości 108 MP – jeden z największych sensorów w historii, który zapewnia wyjątkową jakość zdjęć. Zastosowano w nich również technologię Ultra Pixel, dzięki której każde dziewięć pikseli łączy się w jeden duży ultrapiksel, co 9-krotnie zwiększa czułość na światło i przekłada się na lepszą wydajność aparatu przy słabym oświetleniu. Ultraszerokokątny obiektyw z wbudowaną funkcją Macro Vision pomaga uchwycić 4 razy więcej i jeszcze bardziej szczegółowo, niezależnie od tego, jak daleko lub blisko znajduje się fotografowany obiekt, a wbudowany w modelu edge 20 pro Super Zoom pozwala na 50-krotne przybliżenie obrazu. Z kolei dzięki funkcji Low Light AI telefon automatycznie analizuje zdjęcia pod kątem potencjalnej poprawy jasności i jakości. 

Motorola edge 20 pro to pierwszy na świecie smartfon marki, który nagrywa filmy w kinowej jakości 8K, z kolei technologia Audio Zoom, którą znajdziemy również w modelach edge 20 pro i edge 20, przy użyciu zaawansowanych mikrofonów rejestruje dźwięk obiektu, odfiltrowując jednocześnie hałas i głosy z otoczenia, by zapewnić czyste i bardziej profesjonalne nagranie.

Modele edge 20 pro i edge 20 mają też odświeżoną funkcję Slow Motion, która rejestruje 960 klatek na sekundę w wysokiej rozdzielczości, co oznacza, że pozwala nagrywać filmy w czterokrotnie zwolnionym tempie – w porównaniu z poprzednimi smarftonami Motoroli. 

Warto przyjrzeć się także 6,7-calowemu wyświetlaczowi w obydwu modelach, który bazuje na technologii OLED i posiada 8-bitową głębię kolorów oraz DCI-P3 zgodny z przestrzenią barw i standardami HDR10+, co oznacza, że można zobaczyć na nim ponad miliard odcieni kolorów, które są żywe, jasne i bardzo realistyczne. 

Edge 20 pro posiada również sporo wbudowanej pamięć 256 GB oraz pamięć operacyjną 12 GB, dzięki czemu bez problemu pomieści wiele aplikacji i plików, gwarantując płynną pracę całego systemu operacyjnego (Android 11™). Spokojnie można więc na nim też oglądać filmy i grać w gry video. 

Dostępność i ceny nowych smartfonów Motorola edge 20

Motorola edge 20 pro pojawiła się w sprzedaży w dwóch kolorach: granatowym i niebieskim, w rekomendowanej cenie detalicznej 3299 zł. Motorola edge 20 zadebiutowała zaś w dwóch kolorach: czarna perła oraz biała perła i można ją nabyć w rekomendowanej cenie detalicznej 2299 zł. Motorolę edge 20 lite można z kolei kupić w dwóch kolorach: grafitowym i zielonym, w rekomendowanej cenie detalicznej 1699 zł.

Najnowsze modele smartfonów Motorola edge 20 pojawiły się w sprzedaży na początku września w ofercie operatorów sieci komórkowych Play i Plus oraz w sieciach sklepów RTV Euro AGD, Media Expert, Media Markt, x-kom, Komputronik, Neonet, Empik, a także na stronie www.motorola.com i platformie Amazon.