W ciągu życia pokonasz 1,5 biliona kilometrów. Nie musisz nawet wychodzić z domu

Dla jednych już kilka tygodni bez podróżowania może być udręką, podczas gdy inni nieszczególnie lubują się w zwiedzaniu świata. Mimo to, przedstawiciele obu grup przemierzają na przestrzeni całego życia ogromne odległości.

Pisze o tym w swoim artykule astrofizyk Paul Sutter, według którego Ziemię można uznać za gigantycznych rozmiarów pojazd. Nasza planeta obraca się wokół własnej osi, a jej prędkość kątowa jest taka sama w różnych częściach świata. W efekcie każdy obszar Ziemi zatacza pełne koło co 24 godziny.

Czytaj też: Ta gigantyczna struktura może być największym kraterem uderzeniowym na Ziemi. Nikt nie zwracał na niego uwagi

Jako że przeciętny człowiek nie mieszka na równiku, to można uznać, że przemieszcza się ze stałą prędkością wynoszącą około 1500 kilometrów na godzinę. Przy średniej długości życia wynoszącej około 80 lat, typowy mieszkaniec Ziemi może pokonać w ten sposób nawet miliard kilometrów.

A przecież na tym wojaże naszego globu (a w konsekwencji i nasze) się nie kończą. Ziemia nie tylko obraca się bowiem wokół własnej osi, ale również krąży wokół Słońca. Orbita, po której się przemieszcza jest elipsą, w związku z czym Ziemia czasami porusza się szybciej, natomiast kiedy indziej – wolniej, co jest związane z oddaleniem od naszej gwiazdy. Można przyjąć, iż średnia prędkość orbitalna Ziemi to około 30 kilometrów na sekundę.

Ziemia krąży wokół Słońca, a nasza gwiazda – wokół centrum Drogi Mlecznej. Na tym zależności się nie kończą

Przekłada się to na około miliard kilometrów rocznie, co w skali całego życia daje mniej więcej 80 miliardów kilometrów. Sęk w tym, że to wciąż nie koniec, ponieważ Ziemia nie jest jedynym obiektem krążącym we wszechświecie. Słońce również orbituje, choć na nieco większą skalę, bo wokół centrum Drogi Mlecznej. Ale Ziemia nie jest jedynym obiektem we wszechświecie pozostającym w ruchu. Słońce porusza się po długiej, powolnej orbicie wokół centrum Drogi Mlecznej. W konsekwencji, za naszego życia Słońce pokona około 600 miliardów kilometrów (a Ziemia, jako część Układu Słonecznego, wraz z nim).

Czytaj też: Fale o wysokości kilku milionów kilometrów. To naprawdę ogromne wyzwanie dla wyobraźni

Jeśli wydaje wam się, że to już jest koniec, to… niekoniecznie. Skala obiektów, do których się odniesiemy, wciąż rośnie. Ziemi krąży wokół Słońca, Słońce wokół centrum Drogi Mlecznej, a nasze galaktyka mknie przez wszechświat wraz z jego ekspansją. Biorąc pod uwagę mikrofalowe promieniowanie tła, naukowcy oszacowali, że całkowita prędkość przemieszczania się we wszechświecie wynosi około 630 kilometrów na sekundę. W skali ludzkiego życia przełoży się to na imponującą podróż na dystansie nawet 1,5 biliona kilometrów. Całkiem imponujące, jak na sytuację, w której aby pokonać tę odległość nawet nie musimy ani razu wyjść z domu.