Porsche to jedna z największych ikon w świecie motoryzacji. Osiągi, właściwości trakcyjne, zapierający dech w piersiach design – każda z tych cech to wyróżnik kultowego producenta, należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że samochody Porsche są na tyle dopracowane, że z łatwością mogą służyć jako codzienny środek transportu. Czy to samo można powiedzieć o włoskich supersamochodach? Niekoniecznie.

 

Porsche: historia marki

Porsche, a dokładnie – Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG zostało powołane do życia w 1925 roku. Nazwa przedsiębiorstwa wywodzi się od nazwiska jej założyciela – Ferdinanda Porsche. Słynny konstruktor wcześniej pracował na stanowisku szefa działu technicznego w firmie Daimler. Pod jego przewodnictwem powstał słynny Mercedes Compressor Sports – samochód, który w 1923 roku zwyciężył w słynnym wyścigu Targa Florio. W latach 30. i 40., Ferdinand Porsche służył swoim doświadczeniem wielu firmom. 

Pierwszy seryjny model, sygnowany logo Porsche, został przedstawiony w 1948. Wówczas firmą zarządzał już Ferry, syn genialnego inżyniera, jednak Ferdinand nadal odpowiadał za rozwój pojazdów. Model 356 otrzymał nadwozie typu roadster i silnik bokser, umieszczony przed tylną osią. Sportowy samochód miał niektóre podzespoły, pochodzące z VW Garbusa, w tym chłodzony powietrzem silnik i elementy zawieszenia. 

Masowa produkcja modelu 356 rozpoczęła się w 1950 roku, po rozbudowie zakładów firmy w Zuffenhausen. W 1951 roku zmarł założyciel firmy. Śmierć Ferdinanda Porsche nie doprowadziła jednak do upadku przedsiębiorstwa. Pod przewodnictwem Ferry'ego, niemiecka marka rozwijała się dokładnie w tym kierunku, jaki wyznaczył jej pierwszy prezes. Model 356 odnosił sukcesy w wyścigach długodystansowych. W 1953 roku zaprezentowany został model 550 Spyder, którego silnik o pojemności 1,5 litra generował moc na poziomie 135 KM, co w tamtych czasach było ogromną wartością. 

W latach 60. niemiecki producent brał udział w wyścigach Formuły 2 i Formuły 1, jednak największym wydarzeniem była premiera następcy 356-ki. Porsche 911, bo o nim mowa, zadebiutował w 1964 roku. Początkowo nowy model nosił oznaczenie 901, jednak w wyniku sporu z Peugeotem, który posiadał wyłączne prawo do stosowania nazw 3-cyfrowych z zerem w środku, samochód przemianowano na 911. Do napędu posłużyła 6-cylindrowa jednostka typu bokser. 

W 1974 roku, światło dzienne ujrzało ekstremalnie szybkie Porsche 911 Turbo. Rok później zaprezentowano niewielki samochód sportowy – model 924, a w roku 1977 – model 928. Rasowe gran turismo było wyposażone w silnik V8, umieszczony z przodu. 

Kolejna rewolucja nastąpiła w 1988 roku, kiedy na drogi wyjechało Porsche 911 Carrera 4, napędzane na obie osie. Rok później firma zaczęła oferować automatyczna skrzynię biegów. W 1991 roku, na liście wyposażenia pojawiła się poduszka powietrzna kierowcy i pasażera. W 1996 roku zadebiutował mały roadster o nazwie Boxster, z silnikiem umieszczonym centralnie. Dwa lata później, firma zrezygnowała z produkcji silników chłodzonych powietrzem.