Sieć pizzerii wprowadza roboty-dostawców

Sceptycy postępu technicznego wieszczą, że prędzej czy później coraz bardziej powszechne roboty wypowiedzą wojnę ludzkości. Jak na razie maszyny służą jednak człowiekowi, i to przy tych najbardziej prozaicznych czynnościach. Na ulice miasta Houston w stanie Texas wyjechał w tym tygodniu samochód-robot dostarczający pizzę.
Sieć pizzerii wprowadza roboty-dostawców

Masz ochotę na pizzę? Bardzo możliwe, że w przyszłości dostaniesz ją od robota, a nie dostawcy na skuterze. Aktualnie innowacyjny pomysł jest testowany w amerykańskim Houston i obejmuje wyłącznie mieszkańców dzielnicy Woodland Heights.

Jak to działa?

Klienci mają do wyboru dostawę za pośrednictwem w pełni autonomicznego pojazdu wyprodukowanego przez firmę Nuro. W czasie oczekiwania na pizzę otrzymują SMS-y z informacjami o aktualnym położeniu robota oraz kodem numerycznym niezbędnym do odebrania zamówienia. Po przyjeździe pojazdu klient wpisuje numer na ekranie dotykowym. Następnie drzwi otwierają się, a zamawiający otrzymuje ciepłe jedzenie.

Samochód-robot opracowany przez firmę Nuro to pierwszy w pełni autonomiczny pojazd dostawczy, który otrzymał zgodę na poruszanie się po ulicach od Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych.

fot. Dominos

Czy przyszłość dostawców pizzy jest zagrożona?

To nie pierwszy raz, kiedy sieć pizzerii Domino’s testuje autonomiczne rozwiązania w zakresie dostawy posiłków. W 2007 roku poruszający się samodzielnie Ford Fusion dostarczał pizzę losowo wybranym klientom w mieście Ann Arbor w stanie Michigan. Wcześniej, w 2013 roku w Wielkiej Brytanii testowano dostawę dronami. Każdy z tych eksperymentów pobudza wyobraźnię i pozwala tworzyć futurystyczne wizje. Klienci nie powinni jednak spodziewać się większych zmian w sposobie dostarczania posiłków do domów. Przynajmniej na razie. To wiązałoby się z ogromnymi kosztami.

Dodatkowo pod uwagę trzeba wziąć odmienne regulacje prawne obowiązujące w poszczególnych krajach i miastach. W samej Warszawie od niedawna wydzielona jest strefa, w której obowiązuje zakaz latania dronem.

– Nasza marka musi jeszcze wiele dowiedzieć się o autonomicznych dostawach. Ten program pozwoli nam lepiej zrozumieć, jak klienci reagują na takie rozwiązania oraz jak wchodzą w interakcje z robotami – tłumaczył Denis Maloney, wiceprezes Domino’s w wywiadzie dla CNN.

Sieć pizzerii Domino’s nie jest pierwszą firmą w branży gastronomicznej, która testuje autonomiczną dostawę. W 2018 roku Pizza Hut ogłosiła, że współpracuje z Toyotą nad wypuszczeniem w pełni autonomicznego pojazdu dostawczego.
 

Więcej:pizza