Szwedzcy studenci opracowali rozwiązanie, które usprawni sygnały alarmowe emitowane przez ambulanse. Wyeliminuje to sytuacje, kiedy np. kierowcy słuchający głośno muzyki zbyt późno dostrzegają zbliżającą się karetkę - informuje na swojej stronie internetowej KTH The Royal Institute of Technology w Sztokholmie. 

"Na pewno wielu zostało kiedyś zaskoczonych przez nagłe pojawienie karetki tuż za samochodem, bo głośno słuchana muzyka zagłuszyła wycie syreny. Od teraz się to zmieni, ponieważ system audio naszego samochodu odbierze i przekaże nam specjalny sygnał od ambulansu" - piszą autorzy wynalazku.

Rozwiązanie bazuje na transmisji sygnału radiowego z pojazdu ratunkowego do znajdujących się w pobliżu samochodowych odbiorników radiowych wyposażonych w system RDS (Radio Data System). Odebrany sygnał przerywa nadawanie wszystkiego, czego słucha kierowca - czy to z radia, czy z CD, czy z Bluetooth’a - i emituje dźwięk ostrzegający, że zbliża się karetka pogotowia.

"Sygnał wysyłany jest w paśmie FM wraz z wiadomością tekstową, która pojawia się na wyświetlaczu odbiornika radiowego okolicznych aut" - wyjaśnia Florian Curinga, jeden z trzech studentów KTH, którzy opracowali rozwiązanie o nazwie EVAM.

Jego zdaniem jest to wynalazek o znaczeniu przełomowym, gdyż wypadków, których przyczyną jest nieusłyszenie syreny alarmowej pojazdu ratunkowego, jest w ostatnich latach coraz więcej. "Wszystko za sprawą coraz doskonalszych mechanizmów izolacji akustycznej w naszych autach" - wyjaśnia Curinga.

"Często kierowcy mają tylko kilka sekund na reakcję, czyli ustąpienie pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym - dodaje drugi z młodych wynalazców Mikael Erneberg. - Optymalny czas ostrzegania wynosi co najmniej 10 do 15 sekund".

Sztokholm rozpocznie testowanie nowego systemu w ograniczonej liczbie pojazdów ratowniczych już w pierwszym kwartale 2017 roku. "Naszym celem jest przyciągnięcie uwagi osób zmotoryzowanych na wczesnym etapie przejazdu karetki. Przyczyni się to także do złagodzenia stresu kierowców, który - jak wiadomo - osłabia bezpieczeństwo ruchu drogowego" - mówi Erneberg.

Wiadomość głosowa alarmująca o zbliżającym się ambulansie będzie w pobliskich samochodach emitowana przez cały czas, gdy włączony jest system radiowy samochodu. Jak podkreślają autorzy, światła i syrena alarmowa pojazdu ratunkowego są widzialne i słyszalne tylko z pewnej odległości. Nowy system ostrzegania umie zaś dostosować czas trwania sygnału ostrzegawczego do natężenia ruchu, rodzaju drogi itp. Np. na autostradzie sygnał emitowany będzie do samochodów wcześniej niż na wolniejszych drogach miejskich.

Curinga dodaje, że w przyszłości EVAM będzie też ostrzegać przed wypadkami na trasie.

"Nasz system spełnia trzy funkcje: ułatwia poruszanie się pojazdom ratunkowym, poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego i sprawia, że poruszanie się po drogach staje się dla kierowców i osób pracujących w transporcie mniej stresujące" - podsumowuje młody naukowiec.