Nie ma żadnych wątpliwości jak ważne są fizyczne ćwiczenia w rozwoju dzieci i nastolatków, jednak kwestia tego jak ćwiczyć to temat dyskusji wśród naukowców. 

W ciągu tygodnia przynajmniej przez trzy dni dzieci powinny wzmacniać mięśnie poprzez gimnastykę, wspinanie się, korzystanie z drabinek. Dodatkowo CDC i NHS zalecają wzmacnianie kości poprzez skakanie, ćwiczenia na skakance lub bieganie. 

- W ciągu okresu dorastania tworzy się około 33-43% masy ich kości – tłumaczy Craig Wiliams z brytyjskiego Children's Health and Exercise Research Centre na Uniwersytecie Exeter – Szczyt ich masy osiągany jest w trzeciej dekadzie życia, potem zaczyna maleć. Jednak jeśli zwiększymy go już w dzieciństwie o 10%, przełoży się na opóźnienie rozwoju osteoporozy nawet o 13 lat. Głównym przesłaniem jest to by aktywność fizyczną uprawiać codziennie, a potem przenieść ten nawyk w dorosłość.

Ćwiczenia aerobowe, jak choćby szybki marsz, powinny według CDC trwać minimalnie 60 minut i codziennie. Natomiast te mocniej obciążające – trzy dni w tygodniu. 

Jak zachęcać do ćwiczeń?

- Zabieranie młodszych dzieci z przyjaciółmi na powietrze to tani sposób na zachętę do zabawy, szczególnie jeśli odciągnie je to od siedzących rozrywek, jak choćby gry komputerowe – mówi Williams i dodaje, że ważne jest zbudowanie nawyku zabawy poza domem. 

Korzyści trudno przecenić: poprawa krążenia, pracy mięśni, zdrowia kościa, utrzymanie zdrowej wagi, a nawet korzyści dla zdrowia psychicznego.