Psy rozpoznają wyraz twarzy

Wyraz twarzy to kolejny sygnał, obok tonu głosu i zachowania, który potrafią odczytywać psy.

Radosne podskoki, wesołe merdanie ogonem czy współczujące przechylenie głowy – psy na wiele sposobów pokazują nam, że wiedzą dokładnie, o co nam chodzi. Teraz okazuje się, że potrafią też z twarzy właściciela odczytać, w jakim jest on humorze.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Instytutu Badawczego Messerliego w Wiedniu. Badacze przeprowadzili eksperyment, podczas którego pokazywano psom zdjęcia uśmiechniętych i zdenerwowanych ludzi, a także same fragmenty ich twarzy.

Badanie, które opisano w piśmie Current Biologypokazało, że psy potrafiły nie tylko rozpoznać nastrój obserwowany na zdjęciu, ale także “poskładać” fragmenty jednej twarzy. Autorzy eksperymentu zauważyli, że psy prawidłowo umiały dopasować “wesołe” oczy to “wesołych” ust i na odwrót.

Naukowcy podkreślają, że nie wiadomo do końca, czy psy rozumieją, co faktycznie oznacza uśmiechnięta, a co zdenerwowana twarz. Badania jednak pokazały, że uśmiechnięte twarze wzbudzały u zwierząt większą radość i zaufanie, natomiast zdenerwowane twarze były traktowane z niechęcią.