Łzy ptaków i gadów są podobne do naszych

Gady i ptaki płaczą łzami których skład chemiczny jest podobny do składu łez człowieka, pokazali weterynarze z Brazylii. Różni nas jedynie struktura kryształów we łzach, która ma bezpośredni związek ze środowiskiem, w którym zwierzę przebywa.
Łzy ptaków i gadów są podobne do naszych

Podobnie jak u człowieka, wszelkie zanieczyszczenia obecne w otoczeniu ptaków i gadów wpływają też na łzy i zdrowie ich oczu. Jeżeli popatrzymy na łzy palacza, będą miały inny skład niż łzy kogoś, kto dymu tytoniowego nie cierpi. Podobnie kajman czy żółw morski pływający w zanieczyszczonej wodzie będzie płakał innymi łzami, niż zdrowe zwierzę.

– Poznanie składu łez zwierząt, szczególnie zdrowych, jest niezwykle ważne do zrozumienia ich przystosowania się ewolucyjnego, ale też konieczne, jeżeli chcemy pomagać tym, które chorują. Wszyscy potrzebujemy wzroku żeby żyć – tłumaczy CNN kierująca badaniami Arianne Oriá, weterynarz kliniczna na Federalnym Uniwersytecie stanu Bahia w Brazylii.

Zbieranie łez myszołowczyka fot. Arianne P. Oriá

Do badania poziomu elektrolitów i krystalizacji łez u ptaków i gadów wykorzystano po kilka zwierząt z różnych gatunków ptaków (ara zwyczajna, Ara ararauna; amazonka niebieskoczelna, Amazona aestiva; płomykówka zwyczajna, Tyto alba; myszołowczyk, Buteo magnirostris) i gadów (żabuti czarny, Chelonoidis carbonaria; kajman szerokopyski, Caiman latirostris; karetta, Caretta caretta).
W składzie łez oceniano poziom białek, chloru, fosforu, żelaza, sodu, potasu, wapnia i mocznika. Więcej białka dostrzeżono w łzach sów i żółwi morskich niż u pozostałych zwierząt. Poziom elektrolitów był podobny u wszystkich gatunków (przy zauważalnie większym stężeniu sodu, chloru i żelaza).

Stan równowagi jonowej w płynach wydzielanych przez gruczoły łzowe ptaków i gadów był podobny do tego u człowieka, czyli z lekką zwyżką sodu i chloru. Z drugiej strony, testy nie wykazały u zwierząt podobnej do ludzkiej krystalizacji. Według naukowców publikujących swoją analizę w czasopiśmie ”Frontiers in Veterinary Science“, jest to konsekwencja różnych mikroelementów obecnych w środowiskach ludzi i dzikich zwierząt.

Zdjęcie: Zbieranie łez kajmana; Arianne P. Oriá