Od dramatycznych początków po supernowoczesność. Historia marki Renault

Ponad 120 lat tradycji. Miliony sprzedanych aut. Bogata oferta nie tylko dla użytkowników samochodów osobowych, ale również pojazdów ciężarowych i dostawczych. To właśnie jedna z najsłynniejszych francuskich marek – Renault. Co warto o niej wiedzieć?

Renault: historia marki

Kto z miłośników „czterech kółek” nie zna charakterystycznego, mającego imitować diament rombu? To symbol marki Renault – spółki założonej w roku 1899, w miejscowości Billancourt pod Paryżem. Głównym inicjatorem tego przedsięwzięcia był Louis Renault, który namówił do współpracy braci – Marcela i Fernanda. Stąd też początkowo przedsiębiorstwo funkcjonowało jako spółka – Societe Renault Freres. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że już rok wcześniej Louis skonstruował swój pierwszy samochód. Firma rozwijała się bardzo prężnie, bowiem w 1902 roku bracia opatentowali swój pierwszy silnik i postanowili włączyć się do walki w sportach motorowych. Uznali, iż będzie to znakomita reklama dla ich przedsiębiorstwa. Niestety, ta decyzja okazała się tragiczna dla Marcela Renault, który zginął na trasie podczas wyścigu Paryż – Madryt w roku 1903. Trzy lata później z firmy odszedł Fernand Renault. Bezpośrednim powodem jego decyzji były problemy zdrowotne. Ich konsekwencją była śmierć drugiego z braci w 1909 roku. Louis pozostał sam i zdecydował zmienić nazwę firmy na Les Automobiles Renault.

Jeśli chodzi o markę Renault, historia I wojny światowej bardzo na nią wpłynęła. Spółka zyskała olbrzymią sławę dzięki temu, iż paryskie taksówki (samochody Renault) zostały wykorzystane przez wojsko. Auta przewoziły francuskich żołnierzy nad Marnę, gdzie toczyły się jedne z najcięższych walk z Niemcami. Ponadto Louis Renault produkował w tym czasie samochody transportowe, czołgi, amunicję, a nawet samoloty. Dzięki temu po zakończeniu działań wojennych otrzymał zaszczytny tytuł kawalera Legii Honorowej.

Okres międzywojenny to aktywny rozwój produkcji w zakładach przedsiębiorstwa, bowiem już w 4 lata po wojnie z taśm produkcyjnych zjechał model 6CV. W latach 30′ dołącza do nich Renault Viva Grand Sport oraz Nervastella. Na przełomie lat 20′ i 30′ produkcja nowych samochodów wynosiła ponad 40 tysięcy sztuk, a firma rozpoczęła też realizację pierwszych projektów autobusów.

W czasie II wojny światowej fabryki należące do Renault dostały się w ręce niemieckiego okupanta. Tym samym firma musiała wytwarzać czołgi i inne pojazdy wojskowe dla III Rzeszy. W tym miejscu warto zaznaczyć, że produkcja była celowo opóźniana, by jak najmniejsza ilość sprzętu dostała się w ręce wroga. Sam założyciel marki pracował wówczas nad projektem modelu 4CV (ostatecznie zaprezentowanym w roku 1947). Z czasem Louis Renault został jednak aresztowany pod zarzutem kolaboracji z Niemcami i w roku 1944 zmarł w więzieniu. Nowym szefem spółki został Pierre Lefaucheux zaś zakłady Renault zostały upaństwowione.

Okres powojenny to nowy rozdział w historii marki. Już 3 lata po zakończeniu działań wojennych w fabrykach Renault pracowało 40 tysięcy ludzi, a z taśm produkcyjnych zjechało 96 tysięcy samochodów. W 1951 roku na rynku pojawił się najnowszy model – Renault Fregate, zaś kilka lat później debiutował Renault Dauphine. Przełomowym okazał się rok 1961, a stało się tak dzięki modelowi „4”. Był to bowiem pierwszy samochód marki z napędem na przednie koła, który posiadał ponadto nowoczesny, ciśnieniowy układ chłodzenia. Z kolei rok 1965 okazał się sukcesem modelu „16”, który został nagrodzony prestiżowym tytułem „Car of the year”.

Lata 70′  to debiut modeli „12”, „15”, „17” i przede wszystkim rozpoczęcie produkcji słynnej „5-tki”. Było to niezwykłe udane przedsięwzięcie, a świadczy o tym fakt, iż auta te były produkowane aż do lat 90′. Na początku lat 80′ do produkcji wszedł Renault 9, zaś w ich połowie pojawia się Renault Escape – pierwszy samochód jednobryłowy. Niemniej jednym z najbardziej udanych okresów firmy był przełom lat 80′ i 90′. Wówczas w roku 1989 weszła do produkcji słynna „19-stka” oraz Renault Clio, a zakłady produkujące samochody ciężarowe wypuściły na rynek kultowy model Renault Magnum. O rozwoju marki Renault świadczy także przejęcie w roku 1999 rumuńskiej firmy Dacia. Ponadto francuski producent posiada 43% udziałów japońskiej marki Nissan. 

 

Renault: modele

Dzięki temu, że francuski koncern przez lata systematycznie zdobywał uznanie w oczach klientów, stał się on obecnie jedną z najchętniej kupowanych marek. W ofercie producenta jest kilkanaście modeli, które zadowolą nawet najbardziej wybrednego klienta. Jakich?

Captur – Model, który francuski koncern wypuścił na rynek w roku 2013. Sześć lat później zdecydowano się na zaprezentowanie drugiej generacji tego pojazdu.

Clio – Flagowy model marki znajdujący się na rynku motoryzacyjnym od 1990 roku. Aktualnie produkowana jest piąta generacja tego modelu, która została zaprezentowana w czasie targów motoryzacyjnych w Genewie, w roku 2019.

Escape – Początki jego produkcji sięgają połowy lat 80′ Od 2014 Francuzi produkują piątą wersję tego modelu, który stał się crossoverem klasy wyższej.

Kadjar – Crossover marki Renault. Jego nazwa pochodzi od słów “kad” ze słowa “quad”, oraz “jar” oznaczający “zwrotny”. Jest on poniekąd zastępcą I generacji innego modelu – Koleos.

Koleos – obecnie na rynku znajduje się II generacja tego modelu, zaliczana do SUV-ów klasy średniej. Widać w nim pewne podobieństwo do innych modeli francuskiej marki, między innymi do Talismana, Espace’a, czy też Megane’a.

Megane – Niezwykle popularny model francuskiej marki, którym kierowcy jeżdżą już od 25 lat. Obecnie Renault produkuje piątą wersję tego kompaktowego auta.

Scenic – Kultowy model Renault, obecny na rynku od 1996 roku. Obecna, czwarta wersja została zaprezentowana w roku 2016 w czasie Geneva Motor Show.

Talisman – Samochód Renault klasy średniej, dostępny w pięciu wersjach wyposażenia. Na drogach możemy spotkać Talismana sedana oraz kombi. 

Twingo – Od 2014 roku produkowana jest III generacja pojazdu, należącego do segmentu A. Miejscem produkcji jest fabryka Renault, mieszcząca się w Novym Mescie na terenie Słowenii. 

Oprócz tego w ofercie Renault znajdują się także pojazdy dostawcze. Wśród nich możemy wyróżnić modele: Kangoo, Trafic oraz Master. Warto dodać, że wszystkie te 3 modele są również dostępne w wersji osobowej.

 

Renault: Zalety i wady

Jak każda marka, Renault posiada olbrzymią rzeszę fanów. Popularność tych francuskich samochodów wiąże się przede wszystkim z niebanalną stylistyką pojazdów, ale też z dobrą odpornością na zmiany korozyjne. Popularność Renault nie słabnie także w związku ze stałą obecnością w sportach motorowych. Gdy bierzemy pod lupę markę Renault, akcesoria i części zamienne to kolejna rzecz, która przemawia za zakupem tych aut, bowiem nie są one przesadnie drogie.

Przez lata francuskie przedsiębiorstwo produkowało wiele kultowych pojazdów, a wśród nich czołowe miejsce zajęły „19-stka”, czy też Clio. Niestety nie obyło się też bez znaczących wpadek. Zwłaszcza II generacja modeli, takich jak Renault Laguna oraz Renault Megane, osiągały bardzo słabe wyniki pod względem jakości. Mimo że firma postanowiła dość szybko odpowiedzieć na negatywne oceny nowymi generacjami aut, to jednak wśród niektórych użytkowników „czterech kółek” pozostała niechęć do produktów francuskiej marki.

Renault stara się dostosować do wymogów obecnego rynku, proponując całą gamę przeróżnych modeli, które odpowiedzą na oczekiwania niemal wszystkich klientów. Począwszy od najmniejszego Twingo, poprzez Clio, czy Megane, aż do olbrzymiego Renault Espace. Co ważne rozwój Renault i otwarcie na klienta dotyczy też nie tylko użytkowników samochodów w Europie, ale także na innych kontynentach. Najlepszym tego przykładem, jest wprowadzenie do obrotu modelu Renault Kwid, którego raczej nie zobaczymy na drogach „Starego Kontynentu”. Auto trafiło w roku 2015 na rynek w Indiach, zaś 2 lata później pojawiło się w Brazylii.

 

Ile kosztuje Renault?

Pytanie o cenę aut Renault zadają sobie z pewnością osoby chcące zakupić jeden z pojazdów tej francuskiej marki. Najmniejszego – Twingo, aktualnie nie znajdziemy na polskim rynku. Poszukiwania należy zacząć od Clio, które możemy nabyć już za niecałe 50 tysięcy złotych. Zainteresowani zakupem Renault Captur na nowy samochód będą musieli wydać w granicach 60 tysięcy. Ci zaś, którzy chcą być posiadaczami Renault Megane, muszą liczyć się z wydatkiem powyżej 65 tysięcy złotych. Nieco „większe” modele Renault, takie jak na przykład Kadjar czy Scenic będą kosztowały około 85 tysięcy. Zdecydowanie najdroższe spośród oferty samochodów jakie prezentuje Renault są modele Espace oraz Trafic Spaceclass – odpowiednio około 145 i 160 tysięcy złotych.

 

Nowe Renault

Francuska marka Renault to nie tylko modele z silnikami diesla, czy też benzynowymi, jak Renault Clio, Megane, czy Scenic. Renault na prąd to nowość, która skutecznie podbija serca kierowców. Klasycznym przykładem jest auto, które posiada 100% elektrycznej wersji wyposażenia – a mianowicie model Zoe. Silnik o mocy 135 KM, a także nowoczesny design to nie wszystkie zalety tego pojazdu. Akumulator tego auta posiada 52 kWh, dzięki czemu na jednym ładowaniu, możemy przejechać do 395 kilometrów. Niestety, samochód nie należy do tanich, bowiem kosztuje blisko 125 tysięcy złotych. Jednak przy obecnych trendach odchodzenia od „klasycznego” paliwa, pomysł nabycia takiego pojazdu wydaje się być jak najbardziej korzystny.