Renault: historia marki

Kto z miłośników „czterech kółek” nie zna charakterystycznego, mającego imitować diament rombu? To symbol marki Renault – spółki założonej w roku 1899, w miejscowości Billancourt pod Paryżem. Głównym inicjatorem tego przedsięwzięcia był Louis Renault, który namówił do współpracy braci – Marcela i Fernanda. Stąd też początkowo przedsiębiorstwo funkcjonowało jako spółka – Societe Renault Freres. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że już rok wcześniej Louis skonstruował swój pierwszy samochód. Firma rozwijała się bardzo prężnie, bowiem w 1902 roku bracia opatentowali swój pierwszy silnik i postanowili włączyć się do walki w sportach motorowych. Uznali, iż będzie to znakomita reklama dla ich przedsiębiorstwa. Niestety, ta decyzja okazała się tragiczna dla Marcela Renault, który zginął na trasie podczas wyścigu Paryż – Madryt w roku 1903. Trzy lata później z firmy odszedł Fernand Renault. Bezpośrednim powodem jego decyzji były problemy zdrowotne. Ich konsekwencją była śmierć drugiego z braci w 1909 roku. Louis pozostał sam i zdecydował zmienić nazwę firmy na Les Automobiles Renault.

Jeśli chodzi o markę Renault, historia I wojny światowej bardzo na nią wpłynęła. Spółka zyskała olbrzymią sławę dzięki temu, iż paryskie taksówki (samochody Renault) zostały wykorzystane przez wojsko. Auta przewoziły francuskich żołnierzy nad Marnę, gdzie toczyły się jedne z najcięższych walk z Niemcami. Ponadto Louis Renault produkował w tym czasie samochody transportowe, czołgi, amunicję, a nawet samoloty. Dzięki temu po zakończeniu działań wojennych otrzymał zaszczytny tytuł kawalera Legii Honorowej.

Okres międzywojenny to aktywny rozwój produkcji w zakładach przedsiębiorstwa, bowiem już w 4 lata po wojnie z taśm produkcyjnych zjechał model 6CV. W latach 30' dołącza do nich Renault Viva Grand Sport oraz Nervastella. Na przełomie lat 20' i 30' produkcja nowych samochodów wynosiła ponad 40 tysięcy sztuk, a firma rozpoczęła też realizację pierwszych projektów autobusów.

W czasie II wojny światowej fabryki należące do Renault dostały się w ręce niemieckiego okupanta. Tym samym firma musiała wytwarzać czołgi i inne pojazdy wojskowe dla III Rzeszy. W tym miejscu warto zaznaczyć, że produkcja była celowo opóźniana, by jak najmniejsza ilość sprzętu dostała się w ręce wroga. Sam założyciel marki pracował wówczas nad projektem modelu 4CV (ostatecznie zaprezentowanym w roku 1947). Z czasem Louis Renault został jednak aresztowany pod zarzutem kolaboracji z Niemcami i w roku 1944 zmarł w więzieniu. Nowym szefem spółki został Pierre Lefaucheux zaś zakłady Renault zostały upaństwowione.

Okres powojenny to nowy rozdział w historii marki. Już 3 lata po zakończeniu działań wojennych w fabrykach Renault pracowało 40 tysięcy ludzi, a z taśm produkcyjnych zjechało 96 tysięcy samochodów. W 1951 roku na rynku pojawił się najnowszy model – Renault Fregate, zaś kilka lat później debiutował Renault Dauphine. Przełomowym okazał się rok 1961, a stało się tak dzięki modelowi „4”. Był to bowiem pierwszy samochód marki z napędem na przednie koła, który posiadał ponadto nowoczesny, ciśnieniowy układ chłodzenia. Z kolei rok 1965 okazał się sukcesem modelu „16”, który został nagrodzony prestiżowym tytułem „Car of the year”.

Lata 70'  to debiut modeli „12”, „15”, „17” i przede wszystkim rozpoczęcie produkcji słynnej „5-tki”. Było to niezwykłe udane przedsięwzięcie, a świadczy o tym fakt, iż auta te były produkowane aż do lat 90'. Na początku lat 80' do produkcji wszedł Renault 9, zaś w ich połowie pojawia się Renault Escape – pierwszy samochód jednobryłowy. Niemniej jednym z najbardziej udanych okresów firmy był przełom lat 80' i 90'. Wówczas w roku 1989 weszła do produkcji słynna „19-stka” oraz Renault Clio, a zakłady produkujące samochody ciężarowe wypuściły na rynek kultowy model Renault Magnum. O rozwoju marki Renault świadczy także przejęcie w roku 1999 rumuńskiej firmy Dacia. Ponadto francuski producent posiada 43% udziałów japońskiej marki Nissan