Ograniczenia obejmą wszystkie osoby poniżej 18. roku życia i będą dotyczyć gier dostępnych na platformach internetowych. Za ich przestrzeganie odpowiedzialni będą dostawcy gier online, tacy jak firmy Tencent i NetEase.

Platformy mają zobowiązać użytkowników do tworzenia kont zawierających ich prawdziwe dane i wiek, a także zweryfikować podawane przez nich informacje. Ma to umożliwić wprowadzenie nowych ograniczeń, zgodnych z wytycznymi chińskiej Narodowej Agencji Prasy i Publikacji. Konta niepełnoletnich graczy miałyby pozostawać zablokowane w dni robocze i dopuszczać grę jedynie w ściśle określonym czasie.

Nowe zasady to spora zmiana w porównaniu z obecnie obowiązującymi limitami. Od 2019 roku, również na zlecenie NAPP, czas grania dla osób niepełnoletnich został ograniczony do 90 minut w dni robocze i trzech godzin w dni wolne od pracy. Wprowadzono także całkowity zakaz grania online w godzinach od 22:00 do 8.00.

Walka z uzależnieniem od gier komputerowych?

Na konferencji prasowej, na której zapowiedziano wprowadzenie zmian, rzecznik agencji NIPPA powiedział, że surowe ograniczenia są odpowiedzią na skargi rodziców. „Wielu rodziców stwierdziło, że uzależnienie nastolatków od gier online poważnie wpłynęło na ich naukę oraz zdrowie fizyczne i psychiczne, prowadząc do szeregu problemów społecznych i powodując cierpienie wielu rodziców” – cytuje urzędnika agencja Xinhua.

NPPA podkreśla, że wprowadzenie rozporządzenia zbiega się w czasie z rozpoczęciem nowego roku szkolnego i dostarcza „szczegółowych wymagań dotyczących zapobiegania uzależnieniu od gier online i ochrony zdrowego rozwoju nieletnich”.

Komentujący zauważają, że wydano je zaledwie kilka dni po tym, jak na łamach jednej z partyjnych gazet ukazał się artykuł nt. uzależnienia od gier. W obszernym raporcie znalazły się sformułowania takie jak „duchowe opium” i „elektroniczny narkotyk”. Podkreślano też szkodliwy wpływ gier komputerowych na zdrowie i rozwój dzieci.

Chińscy gracze oburzeni zmianami

Na chińskiej platformie społecznościowej Weibo młodzi gracze nie kryją swojego oburzenia. Najwięcej kontrowersji wzbudza fakt, że wszyscy niepełnoletni zostali objęci takim samym zakazem bez względu na wiek. Starsi nastolatkowie domagają się wprowadzenia rozgraniczeń i zróżnicowania dozwolonego czasu gry podkreślając, że „wiek 7 i 17 lat nie jest taki sam”.

Niektórzy wskazywali również na wady nałożenia ogólnego zakazu na wszystkie rodzaje gier. Podkreślali, że powinny istnieć zasady, które mają zastosowanie do różnych typów gier, ponieważ nie wszystkie mogą wywoływać u graczy równie silne emocje.

Jeszcze inni jako argument za zwiększeniem limitu wskazywali konieczność rozwoju e-sportu. „Chiny nie będą miały przyszłości w e-sporcie. Nastolatki nie będą mogły trenować. Dzieci z innych krajów będą mogły zdobyć mistrzostwo świata w wieku 17 lat, podczas gdy my w wieku 18 lat dopiero zaczniemy grać” – napisał użytkownik cytowany przez CNN.

Gry komputerowe mogą być korzystne dla mózgu

Polityka chińskiego rządu opiera się na założeniu, że gry komputerowe niosą ze sobą negatywne konsekwencje, a młodzi gracze są wyjątkowo podatni na uzależnienie od gier. Gracze z kolei przypominają, że gry komputerowe mogą pomagać w rozwijaniu niektórych umiejętności – np. mogą poprawiać pamięć, wyobraźnię przestrzenną oraz zdolności matematyczne i językowe. Jak zawsze w tego typu sytuacjach prawda leży pośrodku.

W 2018 roku Światowa Organizacja Zdrowia oficjalnie uznała uzależnienie od gier wideo za zaburzenie. Opisuje je jako zestaw zachowań związanych z grami komputerowymi, który obejmuje m.in. utratę kontroli nad graniem (częstotliwością i czasem trwania gry), przedkładanie grania nad inne codzienne aktywności (naukę, jedzenie, życie rodzinne), a także niemożność zaprzestania tych negatywnych zachowań mimo świadomości ich negatywnych skutków.

Szacunki z badań przeprowadzonych w 2020 roku pokazują, że problem uzależnienia od gier dotyczy ok. 10 proc. wszystkich graczy. Zdecydowana większość nie gra w sposób szkodliwy i wpływający negatywnie na ich życie.

Co więcej, liczne pozytywne skutki grania w gry komputerowe, o których pisaliśmy wyżej, rzeczywiście zostały potwierdzone badaniami. Podobnie udowodniono, że nawet brutalne gry nie powodują agresywnych zachowań u graczy, a nawet mogą pozwolić im rozładować napięcie i pomóc lepiej zapanować nad emocjami.

Źródła: CNN, Xinhua, WHO, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, Developmental Psychology.