Społeczność zaprojektowała najlżejszy rower gravelowy świata. Superfast waży zaledwie 6,85 kg

Na tegorocznych targach Eurobike 2024 niemiecka marka Bike Ahead Composites zwróciła na siebie uwagę kilkoma interesującymi nowościami. Wśród nich znalazł się ultralekki rower gravelowy The Superfast, modułowa kierownica The Cockpit oraz specjalistyczne koła BiTurbo Gravel Aero. Choć deklarowane parametry robią wrażenie, warto przyjrzeć się im z lekkim sceptycyzmem – w końcu w branży rowerowej marketing często wyprzedza rzeczywistość.
Społeczność zaprojektowała najlżejszy rower gravelowy świata. Superfast waży zaledwie 6,85 kg

The Superfast – rower zbudowany wspólnie z użytkownikami

The Superfast wyróżnia się nietypowym procesem powstania. Firma aktywnie zaangażowała społeczność rowerową, która głosowała na kluczowe rozwiązania konstrukcyjne. Efekt? Rama ważąca według producenta zaledwie 789 gramów i widelec o masie 388 gramów. Kompletny rower startuje od 6,85 kg bez pedałów – jeśli te liczby się potwierdzą, będzie to rzeczywiście wyjątkowo lekki gravel. Jak relacjonuje Bikerumor, model oferuje ciekawe rozwiązania techniczne: wybór między suportem PressFit a gwintowanym T47 oraz możliwość konfiguracji napędu 1x lub 2x dzięki specjalnemu wieszakowi przedniej przerzutki.

Ciekawostką jest tutaj z pewnością zintegrowany schowek z włókna węglowego. Jak pokazano na oficjalnym Instagramie, pomieści on niezbędny ekwipunek na dłuższe wyprawy. Producent pochwalił się też wynikami testów wytrzymałościowych:

Końcowa faza testów rozpoczęła się w renomowanym laboratorium EFBE. A The Superfast okazał się super wytrzymały. Produkcja seryjna rozpocznie się wkrótce…
— Bike Ahead Composites

Sukcesem okazało się zdobycie nagrody Eurobike Award 2025, o czym firma poinformowała w mediach społecznościowych:

Zwycięzca nagrody Eurobike Award 2025 w kategorii Rower: THE SUPERFAST! Wow, jesteśmy podekscytowani. 😃🔥 Projekt narodził się dziewięć miesięcy temu. Nasza idea: ostateczny rower gravelowy…
— Bike Ahead Composites

The Cockpit – kierownica szyta na miarę

The Cockpit to jednoczęściowa konstrukcja z włókna węglowego produkowana w całości w Niemczech. Jej największą zaletą jest personalizacja – dzięki modułowym formom możliwe jest stworzenie 50 kombinacji rozmiarów i kształtów. Do wyboru są dwa kąty nachylenia (7° Race i 11° Gravel), pięć długości mostka (88, 99, 111, 122 i 133 mm) oraz pięć szerokości kierownicy (36, 38, 40, 42 i 44 cm).

Na stronie producenta podkreślono zastosowanie technologii „No Slip Application”, która ma zapobiegać przesuwaniu się kierownicy. To istotne przy tak precyzyjnym sprzęcie. Sam producent tak opisuje swój produkt:

Super lekka, wyprodukowana w Niemczech i wyposażona w pełni zintegrowane prowadzenie kabli: THE COCKPIT to nasza innowacyjna jednostka kierownica-mostek dla rowerów szosowych i gravelowych.
— Bike Ahead Composites

BiTurbo Gravel Aero i ultralekki The One

Nowością w ofercie kół jest BiTurbo Gravel Aro z systemem Classified. To sześcioramienne koło monokokowe o wewnętrznej szerokości 26 mm i profilu aerodynamicznym 39,5 mm, przystosowane do piasty Classified Powershift. Szczegóły techniczne dostępne są na stronie producenta.

Ciekawostką jest też The One – hardtail XC o deklarowanej wadze 7,75 kg bez pedałów. To rower-zestaw z ramą The Frame HT produkowaną w Portugalii i wykańczaną w Niemczech. Wyposażono go w komponenty od europejskich marek: Hopp, Hope, Zirbel i Gemini, co może tłumaczyć wyższą cenę.

Dlaczego mielibyśmy zadowalać się 100 procentami, gdy możliwe jest 110 procent? DNA modelu THE ONE to czysta pasja i techniczna perfekcja. Super lekki przy wadze 7,7 kg, ekskluzywny wygląd, każdy detal to arcydzieło…
— Bike Ahead Composites

Niemiecka precyzja jako znak rozpoznawczy

W dobie masowej produkcji azjatyckiej Bike Ahead Composites mocno akcentuje swoje korzenie. Jak deklarują na swojej stronie, wszystkie produkty powstają w Niemczech i opatrzone są znakiem „Made in Germany”. To ważny argument marketingowy, choć w praktyce nie zawsze gwarantuje przewagę jakościową.

Firma prowadzi też kampanię edukacyjną „HOW TO RECOGNIZE A FAKE” pomagającą identyfikować podróbki oraz oferuje rozszerzoną gwarancję i program „CRASH REPLACEMENT” dostępny przy zakupach przez ich sklep internetowy. To rozsądny ruch w segmencie premium, gdzie klienci oczekują długoterminowego wsparcia.

Czy lekkość wystarczy?

Prezentacja na Eurobike 2024 potwierdza, że Bike Ahead Composites konsekwentnie stawia na ultralekkie rozwiązania z niemiecką precyzją w tle. Angażowanie społeczności w projektowanie The Superfast to ciekawy zabieg, który może zyskać im lojalnych klientów. Pytanie, czy ekstremalnie niskie wagi przekładają się na praktyczne zalety w codziennym użytkowaniu. Warto też pamiętać, że za tak specjalistycznym sprzętem idą zwykle specjalistyczne ceny. Niemniej, dla poszukujących najlżejszych rozwiązań, oferta tej marki z pewnością zasługuje na uwagę – o ile oczywiście deklarowane parametry znajdą potwierdzenie w niezależnych testach.