Nowy Cervélo Áspero 5 – rewolucja w aerodynamice rowerów gravel

Rynek rowerów szutrowych rośnie w siłę, a producenci prześcigają się w innowacjach, by przyciągnąć uwagę najbardziej wymagających użytkowników. W odpowiedzi na te trendy Cervélo zaprezentowało nową odsłonę modelu Áspero — maszynę zaprojektowaną od podstaw z myślą o maksymalnej aerodynamice i wyścigowych osiągach. Áspero 5 to radykalne odejście od pierwotnego projektu z 2019 roku. Nowy model dołącza zatem do szosowych R5 i S5 oraz triathlonowego P5 jako specjalistyczny rower o wybitnych właściwościach aerodynamicznych.
Nowy Cervélo Áspero 5 – rewolucja w aerodynamice rowerów gravel

Nowy Áspero 5 zadebiutował z przytupem podczas zawodów, w których brała udział aktualna mistrzyni świata UCI Gravel, Marianne Vos. W sezonie 2025 rower ma odegrać ważną rolę w serii UCI Gravel World Series, co tylko podkreśla jego wyścigowy charakter. Konstrukcja została opracowana z myślą o zawodowcach i zaawansowanych entuzjastach, którzy szukają maksymalnej wydajności w wymagających warunkach terenowych.

W testach w tunelu aerodynamicznym Cervélo wykazało, że nowy model zapewnia aż 37 watów oszczędności oporu powietrza w porównaniu z poprzednią generacją. W porównaniu do konkurencji wypada równie imponująco — przewyższa Ridley Kanzo Fast o 36 watów i Trek Checkmate o 46 watów, ustanawiając nowy punkt odniesienia w segmencie aerogravel.

Czytaj także: Szosa czy szuter? Nowa Denna od Orbea nie każe Ci wybierać

Nacisk na aerodynamikę widoczny jest tu w każdym elemencie roweru. Widelec został całkowicie przeprojektowany — jego głębsze golenie oraz płynniejsze przejście główki ramy zwiększają opływowość, eliminując przy tym stosowany wcześniej regulowany widelec typu twin-tip. Zamiast manipulować geometrią ramy, Cervélo stawia na optymalizację poprzez dobór mieszanych rozmiarów opon — standardowo 42 mm z przodu i z tyłu, ale do wyścigów sugeruje się konfigurację 40 mm z przodu i 44 mm z tyłu.

Wyraźne inspiracje modelem szosowym S5 widać także w konstrukcji tylnego trójkąta. Charakteryzuje się on ściętym profilem aerodynamicznym, który częściowo osłania tylne koło. Dzięki temu płynnie łączy się z masywnym suportem oraz głęboko osadzoną rurą dolną, która skrywa schowek — podobny do tych znanych z modeli triathlonowych (P-Series) i długodystansowych (Caledonia 5).

Warto tutaj także zwrócić uwagę na kokpit. Zamiast typowego jednoczęściowego rozwiązania, Áspero 5 wyposażono w nowy karbonowy zestaw HB16 z aerodynamiczną sekcją przed zaciskiem mostka, inspirowaną modelem AB04 z 2015 roku. Modułowy mostek ST31 oraz kierownica oferują zalety jednoczęściowego systemu — zmniejszony opór (o 6 watów względem poprzednika) — przy jednoczesnym zachowaniu regulacji i elastyczności konfiguracji dwuelementowej.

Komponenty napędu dostarczane są przez SRAM w dwóch wersjach XPLR. Model Force XPLR (ok. 8000 funtów) oferuje zestaw z 48-zębową tarczą i 12-biegową kasetą 10-52T. Wersja Red XPLR (ok. 10 000 funtów) wzbogacona jest o komponenty najwyższej klasy: manetki Red AXS, przerzutkę Eagle XX SL i aerodynamiczną korbę Red 1x z wbudowanym miernikiem mocy. Dla tych, którzy chcą zbudować własny zestaw, dostępna jest również sama rama — w cenie około 5000 funtów.

Czytaj także: Nowa generacja to mini rewolucja. Elektryczne rowery nabierają nowego sensu z Moustache Game

Uzupełnieniem są aerodynamiczne koła Reserve z asymetrycznym profilem obręczy: 40 mm z przodu i 44 mm z tyłu. Taki dobór ma na celu zoptymalizowanie przepływu powietrza przy zachowaniu stabilności podczas jazdy.

Geometria ramy odzwierciedla sportowy charakter modelu. Niski stos, długi zasięg i stromy kąt rury podsiodłowej przypominają geometrię modelu Soloist — tego samego, którego używał Wout Van Aert podczas Paryż-Roubaix w 2024 roku. Delikatnie poluzowany kąt główki ramy i krótszy offset widelca zapewniają kompromis między agresywnym prowadzeniem a komfortem, szczególnie w konfiguracji z 42-milimetrowymi oponami. Zastosowanie mieszanych rozmiarów ogumienia nadaje rowerowi bardziej wyścigową postawę i precyzyjniejsze prowadzenie.

Krótko mówiąc, Cervélo Áspero 5 to nie ewolucja, a prawdziwa rewolucja. Nowy model wyznacza nowe standardy w dziedzinie szutrowego ścigania. Idealna dynamika, zaawansowana konstrukcja i rozwiązania z najwyższej półki dostępnej dla rowerów szosowych. Czego chcieć więcej?