Rynek samochodów używanych w Polsce — lawina uszkodzeń i fascynacja premium. Raport CARFAX za I kwartał 2025

Najnowsze dane firmy CARFAX za pierwszy kwartał 2025 roku dają nam podgląd w obraz polskiego rynku samochodów używanych. Statystyczne auto z drugiej ręki w naszym kraju ma już 11 lat i na liczniku 164 tysiące kilometrów. Co jednak niepokojące, aż 80% tych pojazdów ma w swojej historii odnotowane uszkodzenia. To wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy to odsetek ten wynosił 74%.
Rynek samochodów używanych w Polsce — lawina uszkodzeń i fascynacja premium. Raport CARFAX za I kwartał 2025

Tendencja wzrostowa dotyczy również aut sprowadzanych z zagranicy, które stanowią już połowę polskiego rynku wtórnego (50%). Wśród nich odsetek pojazdów z udokumentowanymi naprawami powypadkowymi wzrósł z 46% do 51%.

BMW na czele, premium wciąż króluje w sercach Polaków

Pod względem popularności wśród używanych aut w pierwszym kwartale 2025 roku na czele stawki znalazły się marki premium: BMW i Audi (obie po 8% udziału). BMW charakteryzuje się średnim wiekiem 12 lat i przebiegiem 177 tys. km, natomiast Audi – 11 lat i 186 tys. km. Za nimi plasują się Volkswagen (7%, 12 lat, 186 tys. km), Mercedes (6%, 13 lat, 170 tys. km) oraz Ford (6%, 10 lat, 159 tys. km).

Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska, komentuje tę fascynację segmentem premium:

Z obserwacji rynku i trendów wynika, że na takie kształtowanie się listy najpopularniejszych marek wśród aut używanych ma wpływ kilka czynników. Po pierwsze, przekonanie użytkowników o lepszej jakości aut z segmentu premium, jak Audi czy BMW. Wynika ono prawdopodobnie z głęboko zakorzenionego przekonania, że są one wyposażone w lepsze technologie i wykonane z wyższej jakości materiałów. Częściowo ma to uzasadnienie, jednak niejednokrotnie, jeśli chodzi o mechaniczne elementy pojazdu, stosowane są dokładnie te same lub zbliżone podzespoły co w autach z segmentu ekonomicznego

Ekspert CARFAX Polska zwraca również uwagę na psychologiczny aspekt zakupu:

Po drugie, często pojazd marki premium można kupić za taką samą kwotę, co samochód z segmentu ekonomicznego, zyskując poczucie posiadania produktu wyższej kategorii. Np. dziesięcioletnie Audi A3 to wydatek rzędu 57 tys. zł, za tyle samo kupimy zaledwie 1,5 roku młodszego Passata i 3,5 roku młodszą Octavię. Moim zdaniem może to być jeden z ważniejszych czynników jeśli chodzi o spełnianie potrzeb związanych z potwierdzaniem statusu społecznego. Polskie społeczeństwo nadal często właśnie za pomocą pojazdów realizuje potrzebę prestiżu.

Co ciekawe, liderzy popularności marek nie ulegli zmianie w stosunku do pierwszego kwartału 2024 roku, jednak zmieniła się ich kolejność. Rok temu Volkswagen, Audi i BMW dzieliły pierwsze miejsce (po 7%).

Lewandowski dodaje również:

Auta premium w początkowym okresie starzenia się znacznie szybciej tracą na wartości nominalnej niż auta z segmentu ekonomicznego, co jeszcze silniej skłania nabywców do patrzenia w tym kierunku. Zwłaszcza jeśli chodzi o młodsze auta używane, np. pięcioletnia Skoda Superb jest średnio droższa niż także pięcioletnie Audi A4. Niestety nabywcy, podejmując decyzję o zakupie pojazdu, często ignorują koszty utrzymania. Ceny części i serwisu w przypadku aut z segmentu premium bywają znacząco wyższe, mimo że czasami pojazdy bazują na tożsamej technologii, jak ma to miejsce np. w Grupie Volkswagen.

Coraz więcej “ryzykownych” historii pojazdów

Oprócz wzrostu liczby uszkodzonych aut, raport CARFAX ujawnia niepokojącą tendencję wzrostu odsetka pojazdów z historią zdarzeń budzących wątpliwości. Pod koniec pierwszego kwartału 2025 roku aż 58% analizowanych aut miało w swojej historii odnotowane “ryzykowne” incydenty, takie jak nietypowe wskazania licznika. To wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z 50% w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Wyraźnie wyższy odsetek używanych aut z uszkodzeniami widać również, jeśli spojrzymy na wspomniane wyżej najpopularniejsze marki:

  • BMW – wzrost odsetka aut z uszkodzeniami rok do roku z 71%do 72%
  • Audi – wzrost z 62% do 70%.
  • Volkswagen – wzrost z 53%do 61%.
  • Mercedes – wzrost z 63% do 75%.
  • Ford – wzrost z 57%do 63%.

Hybrydy zyskują, benzyna traci

Średni wiek używanego samochodu w Polsce wzrósł z 10 do 11 lat, a średni przebieg z 160 tys. km do 164 tys. km. Niezmiennie 27% używanych aut pozostaje w rękach pierwszego właściciela. W strukturze napędów widać minimalną, ale zauważalną zmianę: udział aut z napędem benzynowym spadł z 45% do 43%, natomiast odsetek hybryd wzrósł z 4% do 5%. Udział diesli (37%), elektryków (ok. 1%) oraz aut z innymi typami napędu (14%) pozostał bez zmian.

Raport CARFAX za pierwszy kwartał 2025 roku rzuca światło na kluczowe trendy na polskim rynku wtórnym. Dominacja marek premium, przy jednoczesnym wzroście odsetka aut z uszkodzeniami i “ryzykowną” historią, powinna skłonić potencjalnych nabywców do zachowania szczególnej ostrożności i dokładnego weryfikowania przeszłości upatrzonych pojazdów.