Samochód bez prawa jazdy to marzenie wielu osób, które nie zdobyły jeszcze uprawnień, pozwalających prowadzić im "pełnoprawne" auta. Z drugiej jednak strony, sam pomysł wypuszczenia na ulice osób, które mogą nie znać przepisów ruchu drogowego i które nie nabyły jeszcze podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia auta, wydaje się być co najmniej kontrowersyjny. Przyjrzyjmy się zatem obowiązującym przepisom i sprawdźmy, co do powiedzenia na ten temat ma ustawodawca. 

 

Samochód bez prawa jazdy: czy to możliwe?

Samochód bez prawa jazdy - takie określenie przylgnęło do małych pojazdów czterokołowych, których silniki nie pozwalają na rozwinięcie prędkości przekraczającej 45 km/h. Opinia, że może prowadzić je osoba bez uprawnień, nie wzięła się znikąd. 

Przed 2013 rokiem, przepisy prawa pozwalały na jazdę motorowerem bez uprawnień osobom, które ukończyły 18 rok życia. Ówczesne prawo nie różnicowało pojęcia "motorower" i "mikrosamochód", zatem rzeczywiście, wtedy można było wyjechać na ulice samochodem bez prawka, o ile był to mały, lekki pojazd, spełniający określone wymogi. Obecnie, uprawnienia są wymagane nawet na skuter.

 

 

Prawo ma jednak to do siebie, że ulega zmianom. 19 stycznia 2013 roku wprowadzona została nowelizacja Ustawy o Kierujących Pojazdami, która doprecyzowała i zmieniła istniejące przepisy. 

 

Samochód bez prawa jazdy: przepisy

Samochód bez prawa jazdy - obecnie, takie określenie bierze się przede wszystkim z błędnej interpretacji prawa,bowiem prowadzenie każdego samochodu, bez względu na jego wielkość, masę, pojemność silnika, moc, stosunek mocy do masy i rozwijaną prędkość maksymalną, wymaga posiadania uprawnień. Nie oznacza to jednak, że za kierownicą mogą usiąść wyłącznie osoby z prawem jazdy kategorii B. Wspomniana wcześniej nowelizacja wprowadziła bowiem nowe uprawnienia i doprecyzowała prawną klasyfikację mikrosamochodów. 

Nie będziemy przytaczać wszystkich zmian w ustawie, skupimy się na tych, które są istotne z punktu widzenia osób, chcących usiąść za kierownicą pojazdów, które mylnie są określane jako samochody bez prawa jazdy. Przepisy wprowadziły następujące rodzaje uprawnień:

kategoria AM - uprawnia do kierowania motorowerem i czterokołowcem lekkim (takie same uprawnienia, plus dodatkowe, daje każda wyższa kategoria),

kategoria B1 - uprawnia do kierowania czterokołowcem.

W myśl obowiązujących przepisów, czterokołowiec lekki jest pojazdem o masie własnej nieprzekraczającej 350 kg, który osiąga prędkość maksymalną do 45 km/h.

Czterokołowiec jest pojazdem samochodowym z przeznaczeniem do przewozu osób albo ładunków, z wyłączeniem samochodów osobowych ciężarowych i motocykli, którego masa własna nie przekracza 400 kg, dla przewozu osób, oraz 500 kg, dla przewozu ładunków.

Jak widać, "samochód bez prawa jazdy" w Polsce niejedno ma imię. Jak rozróżnić poszczególne kategorie pojazdów? Kluczowa jest homologacja unijna. Jeżeli dany pojazd jest homologowany jako L6e, oznacza to, że jest czterokołowcem lekkim. Samochody z homologacją L7e to natomiast czterokołowce. 

Kto może poprowadzić dany typ pojazdu? Kategoria AM jest dostępna dla osób, które ukończyły 14 rok życia. Aspirujący kierowca musi odbyć 30-godzinny kurs teoretyczny i 10-godzinne szkolenie praktyczne. Warunkiem uzyskania uprawnień jest pomyślne zdanie egzaminu państwowego.

O prawo jazdy kategorii B1 mogą ubiegać się osoby, które skończyły 16 lat. Przyszły kierowca odbywa 30-godzinny kurs teoretyczny i 30-godzinne szkolenie praktyczne. Na koniec, trzeba zdać egzamin.