Samochód hybrydowy miał zniwelować wady konwencjonalnego napędu, któremu daleko jest do doskonałości. Mimo że silniki spalinowe towarzyszą samochodom od początku ich istnienia, to nie stanowią najlepszego z możliwych źródła napędu. Na ich niekorzyść przemawia przede wszystkim niska sprawność cieplna. W praktyce oznacza to, że tylko niewielka część spalanego paliwa, służy napędzaniu podzespołów. Można przyjąć, że średnio więcej niż 50 proc. zużytej benzyny lub oleju napędowego, to straty energetyczne. Takich problemów nie stwarza silnik elektryczny, ale zanim elektromobilność stanie się powszechnym zjawiskiem, minie jeszcze sporo czasu. Pomostem miał być napęd hybrydowy i trzeba przyznać, że połączenie silnika spalinowego z elektrycznym to strzał w dziesiątkę.

 

Co to jest samochód hybrydowy?

Samochód hybrydowy to taki, który wykorzystuje dwa źródła napędu - spalinowe i elektryczne. O ile taka definicja jest jak najbardziej trafna, to jednak nie wyczerpuje tematu w stu procentach. Wynika to z faktu, że technologia nie stoi w miejscu i obecnie, na rynku dostępnych jest wiele odmian hybryd. Niektóre wykorzystują silnik elektryczny tylko w nieznacznym stopniu, inne mogą korzystać przede wszystkim z napędu zeroemisyjnego.

 

Jak działa samochód hybrydowy?

Samochód hybrydowy kojarzy się przede wszystkim z modelami, które przy niskim zapotrzebowaniu na moc korzystają wyłącznie z silnika elektrycznego, a gdy kierowca potrzebuje większego stada koni mechanicznych, zaprzęgają do pracy także jednostkę spalinową. Należy jednak wiedzieć, że nie każda hybryda może wykorzystywać napęd elektryczny do jazdy. W innych przypadkach, jednostka spalinowa nie może napędzać pojazdu w sposób bezpośredni. 

Samochód hybrydowy – micro hybryd

Samochód hybrydowy, który z silnika elektrycznego korzysta wyłącznie w momencie rozruchu jednostki spalinowej, to tzw. micro hybrid, czyli mikrohybryda.W tym przypadku, jednostka elektryczna spełnia tę samą funkcję, jaką w konwencjonalnych modelach pełni alternator i rozrusznik. Zatem, czy nie jest to jedynie niepotrzebne komplikowanie układu napędowego? Otóż, nie.

W trakcie jazdy, alternator jest napędzany częścią mocy pracującego silnika, a zatem - stawia opór, który w praktyce doprowadza do wzrostu zużycia paliwa. W przypadku układów micro hybrid (mikrohybryda), silnik elektryczny działa jak generator, odzyskujący prąd w momencie hamowania i zwalniania. Energia gromadzona jest w akumulatorze, który obraca wał korbowy w momencie rozruchu. Mniejsze opory to mniejsze spalanie. 

Samochód hybrydowy – mild hybrid

Nieco bardziej skomplikowane są układy mild hybrid, czyli tzw. miękkie hybrydy. Także w tym przypadku, silnik elektryczny nie stanowi samodzielnego źródła napędu. Jego funkcja ogranicza się do odzyskiwania energii w momencie, gdy samochód hamuje lub zwalnia, jak i do wspomagania jednostki spalinowej w trakcie przyspieszania, czyli w warunkach, w których silnik zużywa najwięcej paliwa.  

Samochód hybrydowy – full hybrid

Inaczej niż wymienione wcześniej rozwiązania, działa układ full hybrid (pełna hybryda). O samochodach o konstrukcji micro hybrid i mild hybrid, raczej rzadko mówi się w kontekście hybrydy jako takiej (w praktyce, wielu użytkowników nie zdaje sobie nawet sprawy, że jeździ hybrydą). Co innego, gdy mamy do czynienia z samochodem full hybrid. W tym przypadku, jednostka elektryczna może odzyskiwać energię, pełnić rolę wspomagającą dla silnika spalinowego lub napędzać samochód.