Pierwszy w historii niezależnie opracowany naddźwiękowy samolot coraz bliżej

Pierwszy niezależnie opracowany naddźwiękowy samolot – Boom Supersonic XB-1 – coraz bliżej swojego dziewiczego lotu. Na pustyni Mojave przeprowadzono kluczowe testy, które zbliżają nas do tego najważniejszego.
Samolot Boom Supersonic XB-1 na pustyni Mojave /Fot. Boom Supersonic

Samolot Boom Supersonic XB-1 na pustyni Mojave /Fot. Boom Supersonic

Firma Boom Supersonic, która buduje Overture, najszybszy samolot pasażerski na świecie, ukończyła kilka kluczowych etapów testów XB-1. To samolot demonstracyjny, który wykorzystuje 60 lat postępu w technologiach lotniczych, m.in. kompozyty z włókna węglowego, zaawansowaną awionikę i cyfrowo zoptymalizowaną aerodynamikę. To wszystko sprawia, że podróże naddźwiękowe z pasażerami na pokładzie będą znowu możliwe.

Czytaj też: Niebo nad Europą już nie tak bezpieczne. Turbulencje w samolotach efektem nieodwracalnej zmiany

Na początku tego roku XB-1 został przetransportowany z hangaru firmy w Centennial w Kolorado do Mojave Air & Space Port w Kalifornii, co jest ważnym etapem przygotowawczym do lotu. Maszyna przeszła szeroko zakrojone testy naziemne, m.in. dotyczące kołowania. Demonstrator, będący protoplastą Overture, jest coraz bliżej wzbicia się w powietrze.

Blake Scholl, założyciel i CEO Boom Supersonic, mówi:

Ostatnie postępy poczynione w kierunku pierwszego lotu XB-1 odzwierciedlają wspólne wysiłki zespołu, aby zbudować i bezpiecznie latać pierwszym na świecie niezależnie opracowanym naddźwiękowym odrzutowcem.

XB-1 to wyjątkowy samolot, a Overture będzie czerpał z niego garściami

Rzut oka na stronę internetową firmy wskazuje, że XB-1 może poszczycić się imponującymi specyfikacjami, takimi jak kadłub z kompozytu węglowego i tytanu o długości 21 m oraz trzy silniki General Electric J85. Jego skrzydło w kształcie zmodyfikowanej delty umożliwia bezpieczną pracę przy starcie i lądowaniu, a także przy prędkościach naddźwiękowych.

Czytaj też: Dlaczego w czasie lotu włącza się tryb samolotowy?

Oprócz trwających testów, XB-1 otrzymał niedawno eksperymentalny certyfikat zdatności do lotu od Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Boom uzyskał również listy autoryzacyjne zezwalające głównemu pilotowi testowemu Billowi “Docowi” Shoemakerowi i pilotowi testowemu Tristanowi “Gepetto” Brandenburgowi na latanie XB-1. Dodatkowo, podpisano umowy z władzami przestrzeni powietrznej zezwalające na loty samolotu nad pustynią Mojave.

Ta lokalizacja ma szczególne znaczenie, ponieważ jest to przestrzeń powietrzna, w której kapitan Charles “Chuck” Yeager po raz pierwszy przekroczył barierę dźwięku w Bell X-1. To także tutaj w 1964 r. po raz pierwszy wzbił się w niebo strategiczny rozpoznawczy samolot rozpoznawczy SR-71 Blackbird o prędkości ponad Mach 3.

Bezpieczeństwo ma ogromne znaczenie dla Boom Supersonic, a jego piloci ukończyli setki godzin szkolenia na precyzyjnym symulatorze przed podjęciem historycznych lotów.

Bill “Doc” Shoemaker nie kryje ekscytacji:

To dobrze, że XB-1 zbliża się obecnie do pierwszego lotu w porcie lotniczym i kosmicznym Mojave, w którym odbyło się ponad 50 pierwszych lotów i doszło do innych znaczących wydarzeń lotniczych. Nie mogę się doczekać latania tutaj XB-1, opierając się na osiągnięciach innych utalentowanych inżynierów i pilotów, którzy codziennie inspirują nas do uczynienia podróży naddźwiękowych głównym nurtem.

Loty XB-1 to nie “sztuka dla sztuki”, a podwaliny pod Overture, zrównoważony naddźwiękowy samolot pasażerski, który będzie napędzany w 100 proc. ekologicznym paliwem lotniczym. Zabierze na pokład 65-80 pasażerów i rozpędzi się do prędkości Mach 1,7. To dwa razy więcej niż w przypadku najszybszych współczesnych samolotów pasażerskich.