Helikopter osiągnął 444 km/h dzięki nowej stali. ARCTIC15 od SKF to materiał, który pokochają konstruktorzy

Szwedzki gigant łożyskowy SKF po niemal dekadzie badań przedstawił materiał, który może znacząco wpłynąć na przyszłość lotnictwa. ARCTIC15 to specjalna stal łożyskowa stworzona z myślą o ekstremalnych wymaganiach nowej generacji silników odrzutowych.
...

Nowoczesne konstrukcje silników mają obniżać zużycie paliwa nawet o 25 proc., ale stawiają przed materiałami zupełnie nowe wyzwania. Tradycyjne stale łożyskowe nie radzą sobie z wyższymi temperaturami pracy i większymi obciążeniami, z jakimi muszą mierzyć się współczesne jednostki napędowe. ARCTIC15 ma zmienić tę sytuację, oferując wyjątkową odporność na wysokie temperatury i korozję przy zachowaniu kompaktowych rozmiarów.

SKF prezentuje stal przyszłości do zastosowań lotniczych

Kluczową przewagą nowego materiału jest możliwość projektowania mniejszych i bardziej zwartych łożysk, które jednocześnie przenoszą większe obciążenia. To otwiera drogę do zupełnie nowych koncepcji konstrukcyjnych silników, eliminując dotychczasowe kompromisy między rozmiarem a wytrzymałością. Co ciekawe, twórcy ARCTIC15 od samego początku projektowali ten materiał z myślą o możliwościach naprawy i regeneracji, co w dobie zrównoważonego rozwoju staje się równie ważne co sama wytrzymałość.

Czytaj też: Rosyjska “superstal” przeszła test wytrzymałości 400 000 godzin. Fundament reaktorów przyszłości?

Prace nad nową stalą sięgają europejskiej inicjatywy Clean Sky, a zespół SKF Aerospace rozpoczął badania nad nawęglaną stalą nierdzewną prawie dziesięć lat temu. Proces rozwoju obejmował setki testów – od analiz laboratoryjnych po pełnoskalowe próby w rzeczywistych warunkach. Fabryki SKF wyprodukowały prototypy łożysk łączące nową stal z ceramicznymi kulkami, poddając je nawet ekstremalnym scenariuszom takim jak symulacja braku smarowania.

Inżynierowie zastosowali dwuetapowe podejście do rozwoju technologii. Najpierw zastąpili tradycyjne elementy stalowe lżejszymi i bardziej odpornymi na temperaturę komponentami ceramicznymi. Następnie połączyli je z ARCTIC15 – stalą o znacznie wyższej nośności i odporności termicznej niż dotychczas dostępne materiały.

Fot. SKF

Na początku 2026 r. zaplanowano naziemne testy demonstracyjne z jednym z czołowych producentów silników lotniczych. Będą one częścią standardowej procedury weryfikacji gotowości technologicznej, która określa, czy nowe rozwiązanie nadaje się do wdrożenia w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych.

Niezwykłym posunięciem SKF jest decyzja o bezpłatnym udostępnieniu opatentowanej technologii ARCTIC15 przez platformę Patent Bay. To prawnie wiążące zobowiązanie do nieegzekwowania patentów pozwala innym firmom i instytucjom korzystać z innowacji bez opłat licencyjnych. Patent EP3594375B1 obejmuje zarówno stop stali, jak i komponenty łożyskowe oraz proces ich wytwarzania.

Takie otwarte podejście ma przyspieszyć rozwój technologii wspierających zrównoważony rozwój lotnictwa. SKF zdaje sobie sprawę, że sama nie jest w stanie zmienić całego przemysłu i potrzebuje współpracy z innymi podmiotami. Program Clean Aviation, kontynuacja inicjatyw Clean Sky, tylko w 2024 roku rozdysponował ponad 800 mln euro na projekty dekarbonizacji, a w nadchodzących latach planowane są kolejne nabory wniosków.

Praktycznym przykładem zastosowania nowej technologii jest współpraca z Rolls-Royce przy silniku UltraFan, którego celem jest znacząca redukcja emisji. Kolejnym projektem jest helikopter RACER firmy Airbus Helicopters, który osiągnął prędkość 240 węzłów (ok. 444 km/h) przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2 oraz tlenków azotu o ponad 25 proc.

SKF, firma z ponad stuletnią historią działająca w 130 krajach, kolejny raz pokazuje, że innowacje w podstawowych materiałach mogą mieć kluczowe znaczenie dla rozwiązania globalnych wyzwań. Choć ARCTIC15 nie jest cudownym remedium na wszystkie problemy lotnictwa, stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego transportu powietrznego. Prawdziwa wartość tej technologii okaże się dopiero w perspektywie najbliższych lat, gdy przejdzie pełny cykl testów i wdrożeń.