Skuter wodny

W niektórych krajach skutery są używane jako szybkie, krótkodystansowe pojazdy dla straży przybrzeżnej. Skutery wodne jako pierwsza wprowadziła na rynek firma Bombardier zajmująca się produkcją silników. Przerobiła swoj wyprodukowany wcześniej skuter śnieżny Ski-Doo tak, aby przystosować go do użytku na wodzie. W ten sposób powstało urządzenie o nazwie Sea-Doo, które zainspirowało wielu innych producentów silników i podbiło serca klientów. Obecnie, oprócz Bombardiera na rynku królują inne firmy, np. japońskie Yamaha i Kawasaki. Proponują klientom różne modele o wielu dodatkowych funkcjach i możliwościach. Wszystkie urządzenia działają na podobnej zasadzie: poruszają się do przodu dzięki temu, że dysza turbiny wyrzuca silny strumień wody w przeciwną stronę.

Skuter wodny to rodzaj motorówki, jest jednak o wiele
zwrotniejszy i szybszy od niej. Może służyć na przykład do emocjonujących szaleństw na wodzie, wyścigów albo do ciągnięcia narciarzy wodnych lub paralotni.



1 Turbina
Wysysa wodę pod kadłubem i wyrzuca ją gwałtownie do tyłu poprzez dyszę. W efekcie skuter porusza się do przodu na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Najważniejszym elementem turbiny jest śruba, która obracając się zasysa wodę. Znajduje się na końcu wału napędowego, zamknięta w cylindrze nazywanym pierścieniem wydłużaka.

2 Dysza
Znajduje się u wylotu turbiny i służy jednocześnie jako ster. Przez nią wylatuje woda, którą wyrzuca turbina. Skierowanie strumienia w jedną lub drugą stronę zmienia kierunek poruszania się skutera.

3 Uchwyt „gazu”
Skuter prowadzi się jak motocykl. Prędkość jest kontrolowana przez obrót prawego uchwytu lub – w niektórych modelach – pociągnięcie rączki (dźwigni ręcznej) znajdującej się w pobliżu nadgarstka. Skręca się kierownicą. Przy dużej prędkości trzeba się pochylić, aby zrównoważyć siłę odśrodkową.

4 Kadłub
Wykonany z tworzywa sztucznego lub włókien szklanych. Tak zbalansowany, że gdy pojazd się przewróci, automatycznie odzyskuje pionową pozycję.

5 Siedzenie
Ilość pasażerów, których pomieści zależy od modelu.

6 Kluczyk wyłącznika zapłonu
Przywiązany plastikową, rozciągliwą linką do kierownicy. Jeśli prowadzący pojazd wpadnie do wody, klucz automatycznie wypada ze stacyjki i tym samym wyłącza silnik. W ten sposób można uniknąć odpłynięcia maszyny bez kontroli.

7 Układ zasilania
Silnik może być zasilany poprzez gaźnik albo poprzez układ elektronicznego wtrysku paliwa.

8 Silnik
Silniki wodne są dwusuwami o mocy od 80 do 135  KM. Chłodzi je woda. Ich pojemność skokowa wynosi od 700 do 1200 cm3

9 Centrala elektroniczna
Zespół układów elektronicznych kontrolujących działanie silnika i szybkość.

10 Kratka zasysania wody
Pojemność wody zasysanej przez kratkę zależy od liczby obrotów silnika. Osłaniająca ją siatka służy jako filtr.

Pędnik wodnoodrzutowy

Pędnik to urządzenie, które zmienia energię dostarczoną z zewnątrz np. z silnika, na siłę poruszającą jednostkę pływającą np. skuter. Pojazd ten posiada pędnik o napędzie strumieniowym. Zasysana przez niego woda jest wytłaczana przez dyszę w kierunku przeciwnym do tego, w jakim chcemy się poruszać. Po prostu jej strumień „odpycha” skuter od wody. Pędnikiem jest także wiosło. To pędnik o napędzie mięśniowym, o napędzie wiatrowym – żagiel