Świece zapłonowe odpowiadają za wytworzenie iskry, zapalającej mieszankę paliwowo-powietrzną. W trakcie pracy jednostki napędowej, elementy te mają kontakt nie tylko z agresywnymi substancjami, powstającymi w następstwie procesu spalania, ale także z temperaturą przekraczającą 800 stopni Celsjusza oraz z ciśnieniem powyżej 100 atmosfer. Prawdą jest, że współcześnie produkowane świece zapłonowe są znacznie bardziej odporne niż ich odpowiedniki sprzed kilkunastu lat, nie znaczy to jednak, że ich żywotność jest równa żywotności jednostki napędowej.

 

Świece zapłonowe: objawy zużycia

Świece zapłonowe są jednym z kluczowych elementów układu zapłonowego, zatem symptomy, świadczące o ich wyeksploatowaniu, ujawniają się przede wszystkim w tym obszarze. Najczęściej, gdy pojawiają się problemy z rozruchem silnika, pierwsze podejrzenie pada właśnie na świece zapłonowe. Objawy świadczące o ich zużyciu są jednak znacznie bardziej rozbudowane, jednak pozostają na tyle niecharakterystyczne, że na ich podstawie trudno o jednoznaczne rozpoznanie, bez dodatkowej diagnozy.

Jak rozpoznać słabe świece zapłonowe? Objawy to przede wszystkim:

  • pogorszenie osiągów silnika,
  • problemy z uruchomieniem jednostki napędowej,
  • wzrost zużycia paliwa,
  • nierówna praca silnika podczas jazdy,
  • falowanie obrotów na biegu jałowym.

 

Warto zaznaczyć, że problemy z odpalaniem występują przede wszystkim, gdy silnik jest zimny, ale w niektórych przypadkach mogą wystąpić także, gdy jednostka napędowa jest rozgrzana. Spadek mocy zwykle, jak i wzrost zużycia paliwa, postępuje powoli, co daje kierowcy czas na przyzwyczajenie się do nowych warunków. Z tego względu, te objawy zwykle pozostają niezauważone. Najwyraźniejsze symptomy wyeksploatowanych świec, to zatem problemy z uruchomieniem silnika i nierówna praca.