MotoSzkółka: słabe świece zapłonowe. Objawy zużycia i jak często wymieniać?

Świece zapłonowe pracują bez przerwy, w niezwykle niekorzystnych warunkach. W tym kontekście zużycie eksploatacyjne tego elementu jest całkowicie naturalne. Z jaką częstotliwością należy wymieniać świece zapłonowe? Czy można samodzielnie określić ich stan?

Świece zapłonowe odpowiadają za wytworzenie iskry, zapalającej mieszankę paliwowo-powietrzną. W trakcie pracy jednostki napędowej, elementy te mają kontakt nie tylko z agresywnymi substancjami, powstającymi w następstwie procesu spalania, ale także z temperaturą przekraczającą 800 stopni Celsjusza oraz z ciśnieniem powyżej 100 atmosfer. Prawdą jest, że współcześnie produkowane świece zapłonowe są znacznie bardziej odporne niż ich odpowiedniki sprzed kilkunastu lat, nie znaczy to jednak, że ich żywotność jest równa żywotności jednostki napędowej.

Świece zapłonowe: objawy zużycia

Świece zapłonowe są jednym z kluczowych elementów układu zapłonowego, zatem symptomy, świadczące o ich wyeksploatowaniu, ujawniają się przede wszystkim w tym obszarze. Najczęściej, gdy pojawiają się problemy z rozruchem silnika, pierwsze podejrzenie pada właśnie na świece zapłonowe. Objawy świadczące o ich zużyciu są jednak znacznie bardziej rozbudowane, jednak pozostają na tyle niecharakterystyczne, że na ich podstawie trudno o jednoznaczne rozpoznanie, bez dodatkowej diagnozy.

Jak rozpoznać słabe świece zapłonowe? Objawy to przede wszystkim:

  • pogorszenie osiągów silnika,
  • problemy z uruchomieniem jednostki napędowej,
  • wzrost zużycia paliwa,
  • nierówna praca silnika podczas jazdy,
  • falowanie obrotów na biegu jałowym.

Warto zaznaczyć, że problemy z odpalaniem występują przede wszystkim, gdy silnik jest zimny, ale w niektórych przypadkach mogą wystąpić także, gdy jednostka napędowa jest rozgrzana. Spadek mocy zwykle, jak i wzrost zużycia paliwa, postępuje powoli, co daje kierowcy czas na przyzwyczajenie się do nowych warunków. Z tego względu, te objawy zwykle pozostają niezauważone. Najwyraźniejsze symptomy wyeksploatowanych świec, to zatem problemy z uruchomieniem silnika i nierówna praca.

CZYTAJ TAKŻE: Pasek klinowy. Podpowiadamy jak zmierzyć, naciągnąć i założyć pasek klinowy

 

Wymiana świec zapłonowych – co ile jest niezbędna?

Świece zapłonowe należy wymieniać zgodnie ze wskazaniami producenta. Zależnie od rocznika auta i od typu silnika, przebieg, po którym należy wymienić te elementy, zamyka się w przedziale 30-100 tys. km. W niektórych przypadkach, producenci zalecają wymianę świec nawet po 120-130 tys. km. 

Praktyka pokazuje jednak, że żywotność świec może ulec istotnemu skróceniu, a wpływ na to ma kilka czynników:

  • stan jednostki napędowej,
  • pokonywanie krótkich dystansów w warunkach jazdy miejskiej,
  • montaż instalacji LPG,
  • jazda na paliwie o niskiej jakości.

Najczęściej okazuje się, że konieczna jest częstsza niż deklarowana przez producenta wymiana świec zapłonowych. Co ile trzeba wykonywać tą czynność.  W przypadku silników zasilanych gazem, przebieg “od wymiany do wymiany” należy skrócić o połowę. Wynika to z faktu, że LPG spalane jest w wyższej temperaturze niż benzyna. Tak samo należy postąpić, gdy samochód jest eksploatowany przede wszystkim w mieście. W pozostałych przypadkach, warto regularnie sprawdzać stan tych elementów. Stopień ich zużycia można określić na podstawie samego wyglądu świec.

Kiedy wymienić świece zapłonowe?

Świece zapłonowe, w prawidłowych warunkach eksploatacyjnych, powinny charakteryzować się barwą płową, szaro-żółtą lub szaro-białą (chodzi o kolor elektrod). Każdy inny kolor wskazuje na ich zużycie i/lub na problemy z procesem spalania, często wynikające z niesprawności samego silnika. Sygnałem, że w jednostce napędowej dzieje się coś złego, a świeca nadaje się do wymiany, jest:

  • sadza,
  • sadza zmieszana z nagarem olejowym,
  • osad z popiołu,
  • pomarańczowy osad, tzw. ferrocen.

Świeca wymaga też wymiany, gdy zaobserwujemy pęknięcie izolatora i/lub gdy elektrody są wyraźnie stopione. Warto regularnie kontrolować stan świec (raz na 10-15 tys. km), bowiem pozwoli to dostrzec problem, zanim wystąpią pierwsze objawy uszkodzonych świec zapłonowych.

CZYTAJ TAKŻE: Wał korbowy. Budowa i objawy uszkodzenia, jak wymienić wał korbowy?

 

Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych?

Świece zapłonowe można wymieniać samodzielnie, jednak w przypadku błędu, można uszkodzić jednostkę napędową, co pociągnie za sobą wysokie koszty naprawy. Lepiej zatem pozostawić to profesjonalistom. Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych? W profesjonalnym warsztacie, za taką czynność trzeba zapłacić 40-60 zł.  

Jak sprawdzić świece zapłonowe?

Świece zapłonowe warto tez sprawdzić szczelinomierzem. Często zdarza się, że ich zaburzona praca wynika z niewłaściwego odstępu między elektrodami. Jak sprawdzić świece zapłonowe miernikiem? W pierwszej kolejności, należy ustali, jaki odstęp jest właściwy dla danego modelu samochodu. Następnie, szczelinomierz (blaszka o określonej grubości) wsuwamy między oba elementy. Jeżeli odstęp jest niewłaściwy, korygujemy go. 

Źle dobrane świece zapłonowe – objawy

Świece zapłonowe powinny być odpowiednio dobrane nie tylko pod kątem odstępu między elektrodami, ale także pod względem wartości cieplnej świecy. Jeżeli elementy te zostaną dobrane w sposób nieprawidłowy. Dojdzie do ich przedwczesnego zużycia. W pierwszej kolejności, kierowca zaobserwuje wzrost zużycia paliwa i pogorszenie osiągów. Nieco później, pojawią się inne typowe objawy zużytych świec. Po wykręceniu tego elementu, będzie można zaobserwować nalot sadzy na elektrodach.

Ile świec zapłonowych jest w samochodzie?

Świece zapłonowe są stosowane w każdym samochodzie, napędzanym jednostką benzynową i zasilanym paliwami alternatywnymi – LPG i CNG. To samo dotyczy modeli hybrydowych, wykorzystujących układ silnik benzynowy-silnik elektryczny. Ile świec zapłonowych jest w samochodzie? Minimum tyle, ile jest cylindrów, czyli: w silnikach 4-cylindrowych znajdziemy 4 świece, w 6- cylindrowych – 6 świec, w 8-cylindrowych – 8 świec itd. Należy jednak podkreślić, że niektórzy producenci stosują układ dwóch świec na cylinder, gdzie jedna pełni rolę świecy głównej, a druga – pomocniczej, usprawniającej proces spalania. Takie rozwiązanie znajdziemy m.in. w jednostkach napędowych Alfy Romeo, oznaczonych jako Twin Spark.

CZYTAJ TAKŻE: Konserwacja podwozia. Kiedy ją przeprowadzić i jak zrobić to samodzielnie?