RS ZERO to następca udanego RS1 Regio-Shuttle, jednego z najpopularniejszych pojazdów szynowych w regionalnym transporcie kolejowym od 28 lat. Szacunki wskazują, że w Niemczech i Czechach eksploatowanych jest ok. 500 takich pojazdów. Nic dziwnego, że Stadler rozwija tę sprawdzoną technologię i integruje przyjazne dla środowiska systemy napędowe.
Czytaj też: Wielki rekord wodorowego pociągu. Czy tak wygląda przyszłość kolei?
RS ZERO jest opcjonalnie dostępny z napędem wodorowym i/lub akumulatorowym, dzięki czemu nie tylko wyznacza nowe standardy dla przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego, ale także jest światowym liderem.
RS ZERO to pojazd szynowy przyszłości – wyznacza kierunek dla całej branży
W Niemczech 38 proc. linii kolejowych nie jest zelektryfikowanych, a w całej Europie wskaźnik ten oscyluje wokół 43 proc. Aby zwiększyć ruch kolejowy w ramach transformacji transportowej, wiele starych i niezelektryfikowanych linii musi zostać “ożywionych”. RS ZERO z napędem akumulatorowym i wodorowym zapewnia rozwiązanie umożliwiające transport kolejowy bez emisji CO2.
Czytaj też: Z Warszawy nad morze w pół godziny? Te pociągi pokazują coś niewiarygodnego
Szwajcarski producent rozwija również dziedzictwo RS1, jednocześnie stawiając czoła obecnym wyzwaniom dzięki nowym, zrównoważonym układom napędowym. RS ZERO zachowuje charakterystyczne trapezowe paski okienne RS1, ale zawiera nowoczesne skrzydło LED.
Peter Spuhler, przewodniczący zarządu Grupy Stadler, powiedział:
Regio-Shuttle RS1 jest ważną częścią historii Stadlera. Ostatni pojazd dostarczyliśmy klientowi 11 lat temu. Teraz jestem zachwycony, że rozpoczynamy nowy rozdział w tej historii sukcesu dzięki RS ZERO, który umożliwia nam dalsze rozszerzanie naszego technologicznego przywództwa w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych.
Każdy pojazd można dostosować do warunków sieci kolejowej. Dzięki lekkiej konstrukcji i naciskowi na oś poniżej 18 ton doskonale nadają się one opłacalnej obsługi tras drugorzędnych o mniejszym natężeniu ruchu.
RS ZERO jest dostępny w konfiguracji jedno- i dwuczłonowej, mieszczących od 70 do 150 pasażerów. Ma niską wysokość wejścia, przestronną niską podłogę i bezbarierowy dostęp, co ułatwia podróżowanie pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej. Dodatkowe funkcje obejmują miejsca na rowery, wózki dziecięce i duży bagaż, a także strefy wypoczynkowe, standardowe i prywatne siedzenia, miejsce na wózek inwalidzki, toaletę i biuro pociągu.
Szczególny nacisk położono na wykorzystanie zrównoważonych materiałów do wyposażenia wnętrza prototypu. Na przykład podłoga jest wykonana w ok. 98 proc. z odnawialnych surowców i nie zawiera syntetycznej gumy ani plastyfikatorów. Panele ścian bocznych zostały wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, w tym butelek PET, a wbudowany system klimatyzacji działa z bardzo przyjaznym dla klimatu czynnikiem chłodniczym.