22 kwietnia 2025 roku w Singapurze przeprowadzono nietypowy eksperyment. Masowiec Luise Oldendorff, należący do Oldendorff Carriers, został zatankowany nowatorskim paliwem VLS B24 – mieszanką składającą się w 76 proc. z tradycyjnego oleju opałowego oraz w 24 proc. z UCOME (Used Cooking Oil Methyl Ester), czyli biodiesla produkowanego z przetworzonego zużytego oleju spożywczego.
Czytaj też: Ten statek jest wyjątkowy. Przechwytuje dwutlenek węgla z własnych spalin!
Paliwo zostało przygotowane w lokalnie dzierżawionych zbiornikach Petrobras Singapore, z wykorzystaniem ropy z rafinerii systemu Petrobras oraz oleju spożywczego zakupionego na rynku regionalnym. Cały proces, od produkcji do załadunku, został objęty certyfikacją ISCC EU, która gwarantuje zrównoważony rozwój i pełną identyfikowalność surowców. Jak podkreślają przedstawiciele firm, celem testu było sprawdzenie, czy tego typu biopaliwo może realnie wpłynąć na redukcję emisji CO2 w transporcie morskim – jednym z największych źródeł emisji w światowej gospodarce.
Statek na paliwo z oleju spożywczego – oto przyszłość transportu morskiego
Test był częścią szerszej, strategicznej współpracy między brazylijskimi gigantami energetycznym i wydobywczym – Petrobras i Vale. Obie firmy zacieśniły partnerstwo, by rozwijać alternatywne rozwiązania energetyczne i wspólnie pracować nad zmniejszeniem śladu węglowego swoich operacji.
Czytaj też: Tankowce to przeżytek. W Japonii powstaje statek, który będzie woził prąd
Magda Chambriard, prezeska Petrobras, mówi:
Rozwijamy coraz bardziej zrównoważone paliwa i realizujemy nasze zobowiązanie do dekarbonizacji działalności. Partnerstwo z Vale to kolejny krok w kierunku zwiększenia naszych możliwości produkcyjnych i logistycznych, aby dostarczać na rynek bardziej ekologiczne produkty.
Z kolei prezes Vale, Gustavo Pimenta, podkreślił, że firma aktywnie pracuje nad rozwojem rozwiązań wielopaliwowych dla nowych i istniejących statków, by wspierać globalne wysiłki na rzecz ograniczenia emisji w transporcie morskim.

Test Luise Oldendorff jest elementem szerszego planu dekarbonizacji Vale, wpisującego się w cele wyznaczone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Firma zobowiązała się do: redukcji emisji Zakresu (Scope) 1 i 2 o 33 proc. do 2030 r., zmniejszenia emisji Zakresu 3 o 15 proc. do 2035 r., obejmujących emisje w całym łańcuchu wartości, w tym transport morski. Dla Vale testy alternatywnych paliw są kluczową częścią strategii, by zmienić sposób, w jaki produkty firmy – głównie ruda żelaza i węgiel – są dostarczane na cały świat.
Petrobras, największy producent ropy naftowej w Ameryce Południowej, również aktywnie przesuwa akcenty swojej działalności w kierunku energii niskoemisyjnej. Zgodnie z planem biznesowym na lata 2025-2029 firma przeznaczy aż 16,3 mld dolarów na inicjatywy związane z transformacją energetyczną, obejmujące projekty w obszarze energii niskoemisyjnej, działania na rzecz dekarbonizacji operacji oraz intensyfikację badań i rozwoju nowych technologii paliwowych. Jest to wzrost inwestycji o 42 proc. w porównaniu do poprzedniego planu, a udział projektów transformacyjnych w całkowitym CAPEX wzrósł z 11 do 15 proc.
Test VLS B24 w Singapurze jest jednym z pierwszych na świecie przypadków komercyjnego zastosowania mieszanki biopaliwowej opartej na oleju spożywczym w dużej skali. Choć nie wyeliminuje ona całkowicie zapotrzebowania na tradycyjne paliwa kopalne, eksperci wskazują, że może stanowić ważny element strategii przejściowej – zwłaszcza tam, gdzie technologie wodorowe czy elektryczne są jeszcze w fazie testów lub ograniczone możliwościami infrastrukturalnymi.