Autorzy badania twierdzą, że kiedy kobiety, które trenowały, słyszały piosenki pop z ponad 170 uderzeniami na minutę, zaczęły wkładać w aktywność więcej wysiłku, zwłaszcza podczas ćwiczeń wytrzymałościowych, takich jak energiczny spacer, bieganie, czy jazda na rowerze. 

 

"Stwierdziliśmy, że słuchanie muzyki o wysokim tempie podczas ćwiczeń skutkowało najwyższym tętnem i najniższym wysiłkiem w porównaniu z nie słuchaniem muzyki" – mówi fizjolog Luca Ardigò z Uniwersytetu w Weronie – "Oznacza to, że ćwiczenia wydawały się wówczas mniej wymagające, ale były bardziej korzystne pod względem poprawy kondycji fizycznej".

 

Autorzy badania ocenili 19 aktywnych kobiet, które podczas intensywnego treningu słuchały muzyki pop z niskim tempem (90-110 bpm), średnim tempem (130-150 bpm) lub wysokim tempem (170-190 bpm). Przez cały czas trwania treningu mierzono puls i sprawdzano stopień odczuwania wysiłku fizycznego każdej z uczestniczek.

 

Badacze stwierdzili, że ćwiczenia przy dynamicznej muzyce wydawały się wymagać mniej wysiłku, więc prawdopodobnie dlatego uczestniczki dawały z siebie więcej. "W konsekwencji muzyka może być uważana za ważne narzędzie stymulujące osoby angażujące się w ćwiczenia fizyczne o niskiej intensywności” – napisali w swojej analizie.

 

"W aktualnych badaniach analizowaliśmy wpływ tempa muzyki w ćwiczeniach, ale w przyszłości chcielibyśmy również zbadać wpływ innych cech, takich jak gatunku, melodii czy tekstu, na wytrzymałość i intensywność ćwiczeń" – zapowiada Ardigò.

 

Próba badawcza, z której skorzystali badacze, była dość niewielka, niemniej jednak te wstępne wyniki są dobrym uzupełnieniem coraz większej ilości badań analizujących wpływ muzyki na sprawność fizyczną. Choć ten temat fascynuje psychologów i neurobiologów od dziesięcioleci, badania, którymi dysponujemy obecnie, są wciąż niepełne.

 

Niektóre z nich sugerują, że muzyka zmniejsza u ludzi poziom odczuwania wysiłku fizycznego, zwiększając poczucie radości i poprawiając wydajność, dzięki czemu staje się ona “legalnym środkiem zwiększającym wydajność”. Ale już ustalenie, jaki dokładnie rodzaj muzyki jest korzystny dla zdrowia, będzie trudniejsze, niż się wydaje – głównie z racji tego, ile gatunków muzyki istnieje i jak złożona jest ludzka fizjologia.

 

Przeprowadzone w zeszłym roku badania wykazały natomiast, że w porównaniu z ciszą, piosenki powyżej 130 uderzeń na minutę (bpm) wpływają na intensywność jazdy na rowerze, wydłużenie czasu ćwiczeń, a także na zwiększenie tętna i przyspieszenie oddechu. Inne badanie przeprowadzone w 2011 r. wykazało z kolei, że chęć ćwiczenia przy muzyce o szybszym tempie wzrastała wraz z intensywnością ćwiczeń. 

 

Opisane badanie zostało opublikowane w czasopiśmie "Frontiers of Psychology".