Nikola produkuje wodorowe ogniwa paliwowe i elektryczne ciężarówki, a właściwie zamierza produkować, bo w rzeczywistości nie posiada jeszcze nawet własnej fabryki. Jej budowa ma ruszyć dopiero w przyszłym roku, a pierwsze wyprodukowane w niej elektryczne samochody zjadą z taśmy nawet dwa lata później – czyli w 2023 roku. Do tego czasu firma nie będzie przynosić zysków.

Ale Nikola właśnie weszła na giełdę i od razu stała się sensacją. Jej akcje w trakcie zaledwie 3 sesji wzrosły o 136 procent, a w ciągu kolejnych kilku dni podrożały ponad dwukrotnie.

Największe wzrosty odnotowano w poniedziałek po tym, jak prezes Nikoli wypuścił serię tweedów informujących o pierwszych zamówieniach, dotyczących 800 samochodów ciężarowych dla browaru Budwaiser oraz wielomilionowego zamówienia od US Xpress Enterprises.

Prezes i założyciel Nikoli, Trevor Milton chwali się na Twitterze, że choć firma dopiero pojawiła się na giełdzie, jest już wyceniana na równi z Fordem.

Nowa Tesla

Inwestorzy skupujący akcje dopatrują się w Nikoli nowej Tesli i liczą, że firma Miltona powtórzy sukces Muska. W końcu łączy je nie tylko nawiązanie do słynnego inżyniera i wynalazcy, który z pewnością nigdy nie sądził, że będzie rozchwytywany na giełdzie.

Nagły wzrost cen akcji Nikoli może dziwić, ale komentujący przypominają, że Tesla na początku też długo nie przynosiła zysków. Dziś firma Elona Muska jest warta blisko 175 mld dolarów i jest na drugim miejscu w rankingu największych producentów samochodowych na świecie. Pierwszy jest niemiecki Volkswagen, a trzecia japońska Toyota.

Nikola trafiła na giełdę poprzez „odwrotne przejęcie” spółki VectoIQ. Oznacza to wejście na giełdę firmy prywatnej poprzez przejęcie spółki już notowanej. W ten sposób Nikola ominęła długi i złożony proces upublicznienia.

Nikola jest obecnie warta około 26 miliardów dolarów (w oparciu o poniedziałkową cenę zamknięcia). To sprawia, że ​​firma jest cenniejsza niż Ford i Fiat Chrysler, a równie szybko dogania General Motors.

Nikola już zapowiedziała sprzedaż dużym klientom, w tym zamówienie na 800 samochodów ciężarowych od browaru Budweiser, Anheuser-Busch InBev (BUD), oraz wielomilionowe zamówienie u spedytora US Xpress Enterprises (USX).

Jednym z największych inwestorów Nikoli jest CNH (CNHI), globalny konglomerat przemysłowy, który produkuje ciągniki, autobusy i sprzęt budowlany. CNH poinformowało, że jej spółka zależna IVECO posiada obecnie 7,1% udziałów w Nikoli.