Chiny prześcignęły USA i Australię. Już działa u nich gigantyczny tunel aerodynamiczny

Efekty wieloletnich prac chińskich inżynierów zaskakują. W Państwie Środka ukończono budowę ogromnego tunelu aerodynamicznego z napędem swobodnym. Średnica tunelu jest dwukrotnie większa niż analogiczne obiekty w USA czy Australii.
Chiny prześcignęły USA i Australię. Już działa u nich gigantyczny tunel aerodynamiczny

Jak dowiadujemy się z informacji prasowej w South China Morning Post, w południowo-zachodnich Chinach zaczął już działać rekordowy pod względem wielkości tunel aerodynamiczny. Obiekt wykorzystuje technologię z Australii udoskonaloną o pewne parametry, a swoimi rozmiarami przewyższa dwukrotnie analogiczne tunele w Stanach Zjednoczonych i Australii.

Czytaj też: “Sztuczne Słońce” gorętsze od prawdziwego, ale eksperyment trzeba było szybko przerwać

Lyu Zhiguo, badacz i twórca z Instytutu Aerodynamiki Hiperprędkości w Chińskim Centrum Badań i Rozwoju Aerodynamiki w Mianyang, tak się wypowiada na temat tego, czym dokładnie jest nowa konstrukcja:

Zbudowaliśmy największy na świecie tunel aerodynamiczny z rurą rozprężną i swobodnym tłokiem o wysokiej entalpii.

Zdaniem inżynierów tunel umożliwi przeprowadzenie wielu eksperymentów bardzo niskim kosztem. Projekt obiektu został oparty na pomyśle australijskich uczonych. W środku tunelu będą symulowane warunki lotu z prędkością od 2,5 do 11,5 km/s, co stanowi nawet 33-krotność prędkości dźwięku.

Nowy obiekt chińskich naukowców będzie testowany w projektach kosmicznych, w tym wysłaniu misji na Księżyc i w opracowaniu takiego modelu samolotu naddźwiękowego, który mógłby w ciągu jednej godziny dotrzeć do dowolnego miejsca na świecie.

Ogromny tunel aerodynamiczny w Chinach

Z uwagi na to, że średnica tunelu (80 cm) jest dość spora, niż w przypadku innych obiektów na świecie, zastosowano tutaj także wyjątkowo duży i ciężki tłok o wadze 840 kg. Jest to zdecydowanie największy tłok użyty w jakimkolwiek tunelu aerodynamicznym.

Czytaj też: Grafen w służbie medycy. Wielki sukces polskich naukowców

Ponadto gazem sprężającym jest tutaj nie wodór, a azot. Ten gaz stanowiący niespełna 80 proc. składu powietrza jest używany do napędzania tłoka. Technologię tę opracowali już australijscy inżynierowie w latach 80. XX wieku, ale nie była ona doskonała. Chińczycy przykryli rurkę uruchamiającą tłok, przez co ograniczone zostały niepotrzebne wibracje zakłócające wyniki testów aerodynamicznych.

Do niedawna największym tego typu tunelem był obiekt na terenie Uniwersytetu Queensland w Australii. Miał on średnicę 40 cm. Teraz musi ustąpić pierwszeństwa nowej konstrukcji w Chinach.

Więcej:Chinyfizyka