1. Ludzka twarz prezesa

Amerykańska agencja rekrutacyjna Robert Half International prowadziła badania monitorujące czynniki sprzyjające sukcesowi na rynku pracy. Wykazało ono, że 91 proc. kadry kierowniczej uważa, że poczucie humoru jest ważne dla awansu zawodowego; a 84 proc. sądzi, że ludzie z dobrym poczuciem humoru wykonują lepszą pracę. Podobne wnioski wynikają z ankiet przeprowadzonych przez Bell Leadership Institute. Stwierdzono w nich, że najbardziej pożądanymi cechami przywódców jest solidna etyka pracy i poczucie humoru. I to wcale nie chodzi o rzucanie dowcipami na prawo i lewo, ale o wpuszczenie do relacji służbowych trochę lekkości. 

Doskonałym przykładem wykorzystania humoru w budowaniu relacji szef-pracownik jest sytuacja w jednej z dużych firm finansowych działających w Polsce. Podczas imprezy firmowej pracownik i szef założyli się, kto wygra podczas jednej z zabaw integracyjnych, wygraną miała być butelka piwa. Zwycięsko z pojedynku wyszedł pracownik, ale wszyscy o sprawie szybko zapomnieli.

W poniedziałek w open space pracownik znalazł butelkę z karteczką: „Byłeś lepszy, gratuluję!”, którą szef sam rano przyniósł. Mały gest, a stał się firmową legendą i pokazał, że szef ma dystans do siebie. Dlaczego to tak ważne? Humor humanizuje relacje – dzięki niemu pracownicy dostrzegają w szefie ludzkie cechy, a to sprawia, że staje się on im bliższy i bardziej dostępny. Wspomniany prezes dodatkowo pokazał, że jest człowiekiem słownym i honorowym. „Menedżerowie, którzy używają humoru, są postrzegani jako bardziej nastawieni na relacje – uważa prof. Cecily Cooper z Uniwersytetu w Miami, która bada m.in. wpływ humoru na
przywództwo. – Szef, który potrafi mówić o sobie z przymrużeniem oka, jest postrzegany jako ten, którego warto polubić” – tłumaczy. Oczywiście sztywni, nieprzystępni, ci, którzy boją się skracania dystansu, również budzą uśmiech u pracowników, ale zwykle złośliwy i stają się obiektem żartów. 


2. Wespół w zespół

Michael Kerr, autor książki "The Humor Advantage: Why Some Businesses are Laughing all the Way to the Bank" tłumaczy, że niektóre firmy doskonale potrafią wykorzystać to, co on nazywa "przewagą humorystyczną" i wykorzystują humor do budowania swojej kultury organizacyjnej (łatwiej im przyciągnąć i zatrzymać pracowników) oraz do promowania marki. Jego zdaniem wystarczy spojrzeć na sukces platformy internetowej Zappos. Na przykład wygooglować Zapoos Culture Book, który to podręcznik doskonale oddaje w jaki sposób firma podchodzi do swojej kultury organizacyjnej - z humorem, na luzie, ale nie lekceważąco.