Volvo: historia marki

Volvo to marka, która pojawiła się jeszcze przed premierą pierwszego samochodu, sygnowanego jej logo. Jej twórcą jest firma SKF - szwedzki producent łożysk kulkowych (słowo volvo, zaczerpnięte z łaciny, oznacza "toczyć się"). Znak towarowy został zarejestrowany w 1915 roku.

Pomysłodawcami przedsięwzięcia, w ramach którego marka Volvo miała sygnować samochody, są dwaj pracownicy SKF - Assar Gabrielsson i Gustaf Larson. W trakcie rozmowy, która odbyła się podczas przypadkowego spotkania w restauracji, obaj panowie doszli do wniosku, że mają wspólne zainteresowania. Pojawił się plan wyprodukowania auta.

Marzenie Gabrielssona i Larsona ziściło się w 1927 roku. Powstało wówczas Volvo OV4, określane przydomkiem Jakob.  Otwarte nadwozie, wzorowane na amerykańskich modelach, skrywało silnik o pojemności 1944 cm3, który generował 28 KM. Debiutu doczekała się też wersja z zamkniętym nadwoziem - Volvo PV4.

Dla twórców marki, priorytetem była wysoka jakość i technologiczne zaawansowanie ich samochodów. W 1929 roku odbyła się premiera Volvo PV651. Samochód, jako pierwszy na świecie, został wyposażony w 6-cylindrową jednostkę napędową, chłodzoną cieczą. Niebawem, debiutu doczekał się wariant PV652 z hydraulicznymi hamulcami.

W trakcie II wojny światowej, szwedzka firma nie próżnowała. W tym czasie powstały projekty wielu wspaniałych samochodów. Już w 1944 roku, na rynku pojawił się model PV444. Nazwa samochodu nie jest przypadkowa - liczba 444 odnosi się do 4-cylindrowego silnika, mocy 40 KM i kabiny, która mogła zmieścić 4 pasażerów. 

13 lat później, debiutu doczekał się model 120 Amazon - pierwszy samochód poddany testom zderzeniowym. w samochodzie zamontowany 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, które później trafiły także do innych modeli szwedzkiego producenta.

Stale rosnący popyt sprawił, że Volvo musiało zwiększyć moce produkcyjne. W tym celu, w 1964 roku otwarto fabrykę pod Goteborgiem. Firma ciągle szukała nowych rozwiązań, zwiększających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. W 1966 roku, rozpoczęła się produkcja modelu 144. Auto było wyposażone w kontrolowane strefy zgniotu i pasy bezpieczeństwa, montowane na tylnej kanapie. 

Na początku lat 70., otwarto Volvo Technical Center - jednostkę badawczą, odpowiedzialną za testowanie nowych technologii z zakresu bezpieczeństwa. To właśnie tam przeprowadzano próby teleskopowych zderzaków, systemu ABS oraz poduszek powietrznych. 

W 1973 roku, przedsiębiorstwo zainwestowało w holenderską firmę DAF. Dzięki przejęciu 1/3 udziałów, Volvo mogło rozpocząć produkcję modeli 240 i 260. W latach 80., miała miejsce premiera Volvo 400. W historii szwedzkiego producenta rozpoczęła się wówczas era silników turbodoładowanych.

Przez lata, Volvo było utożsamiane z solidnością i bezpieczeństwem, na co wpływ miały nie tylko zaawansowane rozwiązania technologiczne, ale także monumentalny design szwedzkich samochodów. Rewolucja stylistyczna nastąpiła w 1998 roku, wraz z premierą modelu S80. Samochód charakteryzował się nowoczesnym, dynamicznym nadwoziem o lekkiej linii i stanowił przeciwieństwo swoich "pudełkowatych" poprzedników. Należy jednak nadmienić, że niemałą rewolucją stylistyczną okazało się także Volvo C70 - piękne coupe, którego premiera miała miejsce w 1997 roku.

W 1999 roku, firma została kupiona przez Forda. W 2010 roku, Volvo Car Corporation stało się własnością chińskiej firmy Geely.