Historia Volvo. To jemu zawdzięczamy pasy bezpieczeństwa i crash testy

Volvo to synonim bezpieczeństwa i solidności i nic dziwnego – szwedzki producent od pierwszego modelu pracował na dobrą opinię. W historii marki nie brakuje momentów gorszych i lepszych, ale jednego nie można jej odmówić – rozpoznawalności.
Historia Volvo. To jemu zawdzięczamy pasy bezpieczeństwa i crash testy

Volvo: historia marki

Volvo to marka, która pojawiła się jeszcze przed premierą pierwszego samochodu, sygnowanego jej logo. Jej twórcą jest firma SKF – szwedzki producent łożysk kulkowych (słowo volvo, zaczerpnięte z łaciny, oznacza “toczyć się”). Znak towarowy został zarejestrowany w 1915 roku.

Pomysłodawcami przedsięwzięcia, w ramach którego marka Volvo miała sygnować samochody, są dwaj pracownicy SKF – Assar Gabrielsson i Gustaf Larson. W trakcie rozmowy, która odbyła się podczas przypadkowego spotkania w restauracji, obaj panowie doszli do wniosku, że mają wspólne zainteresowania. Pojawił się plan wyprodukowania auta.

Marzenie Gabrielssona i Larsona ziściło się w 1927 roku. Powstało wówczas Volvo OV4, określane przydomkiem Jakob.  Otwarte nadwozie, wzorowane na amerykańskich modelach, skrywało silnik o pojemności 1944 cm3, który generował 28 KM. Debiutu doczekała się też wersja z zamkniętym nadwoziem – Volvo PV4.

Dla twórców marki, priorytetem była wysoka jakość i technologiczne zaawansowanie ich samochodów. W 1929 roku odbyła się premiera Volvo PV651. Samochód, jako pierwszy na świecie, został wyposażony w 6-cylindrową jednostkę napędową, chłodzoną cieczą. Niebawem, debiutu doczekał się wariant PV652 z hydraulicznymi hamulcami.

W trakcie II wojny światowej, szwedzka firma nie próżnowała. W tym czasie powstały projekty wielu wspaniałych samochodów. Już w 1944 roku, na rynku pojawił się model PV444. Nazwa samochodu nie jest przypadkowa – liczba 444 odnosi się do 4-cylindrowego silnika, mocy 40 KM i kabiny, która mogła zmieścić 4 pasażerów. 

13 lat później, debiutu doczekał się model 120 Amazon – pierwszy samochód poddany testom zderzeniowym. w samochodzie zamontowany 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, które później trafiły także do innych modeli szwedzkiego producenta.

Stale rosnący popyt sprawił, że Volvo musiało zwiększyć moce produkcyjne. W tym celu, w 1964 roku otwarto fabrykę pod Goteborgiem. Firma ciągle szukała nowych rozwiązań, zwiększających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. W 1966 roku, rozpoczęła się produkcja modelu 144. Auto było wyposażone w kontrolowane strefy zgniotu i pasy bezpieczeństwa, montowane na tylnej kanapie. 

Na początku lat 70., otwarto Volvo Technical Center – jednostkę badawczą, odpowiedzialną za testowanie nowych technologii z zakresu bezpieczeństwa. To właśnie tam przeprowadzano próby teleskopowych zderzaków, systemu ABS oraz poduszek powietrznych. 

W 1973 roku, przedsiębiorstwo zainwestowało w holenderską firmę DAF. Dzięki przejęciu 1/3 udziałów, Volvo mogło rozpocząć produkcję modeli 240 i 260. W latach 80., miała miejsce premiera Volvo 400. W historii szwedzkiego producenta rozpoczęła się wówczas era silników turbodoładowanych.

Przez lata, Volvo było utożsamiane z solidnością i bezpieczeństwem, na co wpływ miały nie tylko zaawansowane rozwiązania technologiczne, ale także monumentalny design szwedzkich samochodów. Rewolucja stylistyczna nastąpiła w 1998 roku, wraz z premierą modelu S80. Samochód charakteryzował się nowoczesnym, dynamicznym nadwoziem o lekkiej linii i stanowił przeciwieństwo swoich “pudełkowatych” poprzedników. Należy jednak nadmienić, że niemałą rewolucją stylistyczną okazało się także Volvo C70 – piękne coupe, którego premiera miała miejsce w 1997 roku.

W 1999 roku, firma została kupiona przez Forda. W 2010 roku, Volvo Car Corporation stało się własnością chińskiej firmy Geely. 

 

Volvo: popularne modele

Samochody Volvo mają swoich zagorzałych zwolenników. Nie dziwi więc fakt, że informacja o przejęciu przedsiębiorstwa przez firmę z Państwa Środka, wywołała spory niepokój wśród fanów marki. Niepotrzebnie. Wraz z napływem chińskiego kapitału, przed Volvo otworzyły się zupełnie nowe perspektywy.

Dawny design modeli szwedzkiego producenta, wzbudzał respekt i mógł się podobać, nie tylko amerykańskim gospodyniom domowym. Kultowe modele, jak choćby 740 i 960, przypominały jeżdżące fortece i o ile o tamtych samochodach można powiedzieć wiele dobrego, to próżno szukać w nich wysmakowanych detali. Obecnie produkowane modele Volvo nie przypominają już jednak dawnych konstrukcji. Limuzyny i kombi nie straciły nic ze swojego charakteru, jednak w tym przypadku, bez cienia wątpliwości można określić je jako dynamiczne i atrakcyjne. W dużej mierze, to właśnie dzięki projektowi nadwozia i wnętrza, każdy nowy model Volvo nie musi długo czekać na nabywców.

Jakie samochody obecnie znajdują się w portfolio Volvo? Modele osobowe są wierne tradycji – to przede wszystkim spore sedany i funkcjonalne kombi. Obecnie, najmniejszym samochodem w gamie jest model S60, reprezentujący segment D. Wcześniej, firma produkowała modele segmentu C – S40  i C30, jednak te, jak dotąd, nie doczekały się następców.

Rolę flagowej limuzyny pełni Volvo S90. Zarówno ten, jak i mniejszy sedan, są oferowane w funkcjonalnym nadwoziu kombi (te modele producent oznacza literą V). Co ciekawe, oba modele kombi występują też w wersji Cross Country, która charakteryzuje się zwiększonym prześwitem i napędem na wszystkie koła (w modelu V90 Cross Country, klienci mogą zamówić pneumatyczne zawieszenie, dzięki któremu samochód można podnieść jeszcze bardziej).

Każdy liczący się producent musi mieć w ofercie przynajmniej kilka SUV-ów, wyjątkiem od tej zasady nie jest także Volvo. Samochody osobowe, których nadwozie inspirowane jest stylistyką terenową i które zapewniają względną swobodę poruszania się poza asfaltem, stanowią istotną część oferty modelowej szwedzkiego producenta. 

Listę SUV-ów otwiera kompaktowe XC40. Tuż nad nim, pozycjonowany jest model XC60, którego stylistyka wyraźnie nawiązuje do flagowego okrętu marki. Mowa o Volvo XC90, które na rynku konkuruje m.in. z Mercedesem GLE, Audi Q7 i z BMW X5.

W ostatnich latach, Volvo stawia nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na ekologię. Wyrazem tego są silniki poddane zabiegowi down-sizingu. Oznacza to ograniczenie pojemności skokowej przy zachowaniu parametrów (mocy i momentu obrotowego) charakterystycznych dla większych jednostek napędowych. Taki zabieg nie przypadł do gustu wielu fanom marki, ale raczej nikt “nie kręci nosem” na zaawansowany napęd hybrydowy. W ofercie firmy znajdują się hybrydy plug-in, czyli umożliwiające ładowanie akumulatorów z gniazdka i jazdę w trybie 100-procentowo elektrycznym. Mowa o wariantach Plug-In Hybrid modeli S60, S90 (także wersji V), XC60 i XC90.

 

Volvo: ceny

Samochody Volvo nie należą do tanich, jednak w zestawieniu z konkurencyjnymi modelami, reprezentującymi segment premium, nie wypadają źle. 

Jak oferowane modele wycenia Volvo Polska? Ceny rozpoczynają się od kwoty 165 tys. zł, za podstawowy model S60. Podstawowy wariant modelu V60 to natomiast wydatek rzędu 152 tys. zł. Flagowe modele S90 i V90 kosztują odpowiednio 189 tys. zł i 200 tys. zł.

Ofertę SUV-ów otwiera najmniejsze XC40, wycenione na ok. 135 tys. zł. Większe XC60 kosztuje prawie 168 tys. zł. Największy model uterenowiony – Volvo XC90 – w podstawowej wersji został wyceniony na 284 tys. zł.  

 

Volvo: ciekawostki

Pomysłodawcami marki Volvo byli pracownicy zakładu produkującego łożyska kulkowe. 

Prototypowy egzemplarz Volvo OV4 miał źle zmontowany mechanizm różnicowy. W rezultacie samochód mógł poruszać się wyłącznie do tyłu. Usterkę udało się usunąć tuż przed premierą. 

Pierwszym samochodem z 6-cylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą był Volvo PV651.

Volvo 120 Amazon było pierwszym samochodem, w którym zamontowano 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Ten sam model, jako pierwszy na świecie został poddany testom zderzeniowym. 

Volvo P1800, którym w hitowej produkcji “Święty” jeździł Roger Moore, nie został przekazany za darmo wytwórni, a sprzedany. Najwyraźniej zarząd firmy nie spodziewał się wówczas, jak skuteczna okaże się taka reklama.

Volvo 400 było pierwszym samochodem szwedzkiego producenta, pod maską którego pracował silnik turbodoładowany.