Wał korbowy w samochodzie

Wał korbowy jest niezwykle istotnym i zarazem jednym z podstawowych elementów naszego silnika, umożliwiającym silnikowi tłokowemu spełnienie jego fundamentalnej funkcji. Mówiąc w uproszczeniu, to właśnie ten element zamienia ruch posuwisty tłoków na ruch obrotowy, który jest przekazywany dalej, poprzez skrzynię biegów na koła. Jego prawidłowa konstrukcja oraz eksploatacja wpływa znacząco na komfort jazdy ale, co jest ważniejsze, na żywotność naszego silnika. Ze względu na obciążenia, jakim jest poddawany, wał silnika jest wyjątkowo trwałym elementem.

 

Budowa wału korbowego

Wały korbowe w silnikach są poddawane ogromnym obciążeniom, i z racji ich ważnej roli dla jednostki napędowej, ich konstrukcja musi być niezawodna.

Wał korbowy jest połączony bezpośrednio z tłokami poprzez korbowody. W wale w samochodzie możemy wyodrębnić czopy główne, będące na wspólnej osi wzdłuż całego wałka korbowego, oraz czopy korbowe, po jednym dla każdego korbowodu. To właśnie w miejscu czopa korbowego korbowód łączy się z wałem korbowym. Natomiast w miejscach czopów głównych cały wał korbowy jest podparty na łożyskach.

 

 

Pomiędzy czopami głównymi, a czopami korbowymi znajdują się wykorbienia. Każde z tych wykorbień ma wydłużone przynajmniej jedno ramię. Jest to przeciwwaga i ma ona za zadanie zmniejszyć wibracje silnika poprzez zrównoważenie siły bezwładności tłoków obracających wał korbowy.

Wały silnika wykonane są najczęściej z żeliwa sferoidalnego. Wykonane z tego stopu wały są wyjątkowo opłacalne, ten materiał jest tani oraz łatwy w obróbce, a wykonane z niego wały charakteryzują się wysoką masą własną i pracują wyjątkowo spokojnie. W przypadku samochodu wyczynowego, gdzie wał korbowy przyjmuje na siebie zdecydowanie większe obciążenia, stosuje się tzw. kuty wał korbowy.

Proces, w jakim powstają wały nazywa się odkuwaniem matrycowym. Takie wały składają się zazwyczaj z pojedynczych elementów, dzięki czemu można w nich stosować łożyska toczne. Wykonane w ten sposób wały korbowe są w stanie wytrzymać dłuższy czas bez smarowania i w wysokiej temperaturze, na przykład, gdy takie auto wykonuje jakąś ewolucje, lub się przewraca. W zwykłych samochodach stosuje się wały ślizgowe, które bez smarowania praktycznie od razu zaczynają się zacierać.