Wielki Kanion Kolorado wreszcie bez tajemnic i niewiadomych. Te skały dostały nowe imię

Największy przełom rzeczny na świecie ciągle nas zaskakuje. Aż dziw bierze, że pomimo takiej popularności Wielki Kanion Kolorado skrywa przed naukowcami wiele tajemnic. Jedną z nich niedawno ujawniono – niepoznana wcześniej formacja skalna dostała swoje imię.
Wielki Kanion Kolorado

Geolodzy nazywają skały w konkretny sposób, aby móc potem je do siebie porównywać, badać lub odnosić się przy kolejnych analizach. Profil geologiczny Wielkiego Kanionu Kolorado posiadał do niedawna sporą lukę. Niesamowite, że tak popularne miejsce dla turystów ciągle nie było opisane przez badaczy w całości. Teraz to się zmieniło.

Czytaj też: Kręgowce w Wielkim Kanionie żyły 8 mln lat wcześniej, niż sądzono. Odkryto to przez przypadek

Naukowcy z Uniwersytetu Nevada w Las Vegas opublikowali w czasopiśmie Geosphere wyniki badań nad nieopisaną dotąd jednostką geologiczną w ciągu skalnym kanionu. Mowa o warstwie skał dolomitycznych znajdującej się mniej więcej w środku profilu. Nadmieńmy, że kanion Kolorado jest stratygraficznym rajem dla geologów – poszczególne warstwy skał są tutaj ułożone poziomo, bez fałdowań i uskoków, od najstarszych osadów na dole do najmłodszych na górze.

Widoczne horyzontalne ułożenie warstw w profilu kanionu

Wielki Kanion Kolorado opisany w całości. Bezimienne skały zostały przebadane

Wielki Kanion Kolorado możemy uznać za swoisty skansen historii Ziemi. Tutejsze skały obejmują okres od prekambru do triasu, czyli co najmniej 300-350 mln lat. Co więcej, każda z formacji ma inny kolor, inne cechy strukturalne i wyróżnia się w profilu. Niemniej przez długie dekady nie wszystkie warstwy były opisane i przeanalizowane.

Zespół geologów ową bezimienną formację nazwą Dolomitami Góry Frenchman (Frenchman Mountain Dolostone, FMD). Warstwa ma miąższość od 12 do 36 metrów. Jak to możliwe, że tak dystynktywna ławica umknęła uwadze naukowców? Po prostu nie zawiera ona skamieniałości, a więc do datowania względnego zupełnie się nie nadawała. Wobec tego użyto tutaj metody badania subtelnych różnic w stosunkach zawartości stabilnych izotopów węgla. Przyniosła ona konkretny wynik. Depozycja dolomitów zachodziła przez 7 milionów lat w okresie kambru (495-502 mln lat temu).

Brakujący element w skalnej układance Wielkiego Kanionu Kolorado został już opisany, ale nie możemy powiedzieć, że teraz o historii tego miejsca wiemy wszystko. Dyskusja naukowa toczy się chociażby wokół genezy kanionu. Istnieje kilka wersji tego, jak on powstał. Według jednej erozja wgłębna rzeki trwa tutaj od 17 milionów lat, a według drugiej kanion powstał podczas w ciągu kilku dni podczas rekordowej powodzi.

Czytaj też: 60 stopni Celsjusza w Wielkim Kanionie. Turystom rozpadają się buty

Tak czy owak stojąc na słynnej platformie widokowej Skywalk, teraz będziemy mogli przyglądać się z większą świadomością warstwom skalnym w profilu kanionu. Również tym nowo nazwanym Dolomitom Góry Frenchman.