Bogactwo życia tu onieśmiela! U wybrzeży Chile odkryto ponad 100 nowych gatunków

Podczas eksploracji głębin morskich u wybrzeży Chile, odkryto ponad 100 nowych gatunków i kilka nieznanych wcześniej podwodnych gór. To pokazuje, jak niewiele wiemy o tym środowisku.
Przysadzisty homar to jeden z nowo odkrytych gatunków /Fot. Schmidt Ocean Institute

Międzynarodowa grupa naukowców, kierowana przez dr Javiera Sellanesa z Universidad Católica del Norte, odkryła ponad 100 nowych gatunków żyjących w górach podwodnych u wybrzeży Chile. Niedawna ekspedycja Schmidt Ocean Institute zaowocowała identyfikacją koralowców głębinowych, gąbek szklanych, jeżowców, obunogów, przysadzistych homarów i innych, które są prawdopodobnie nowe dla nauki.

Czytaj też: Ośmiornice kończą życie w efektownej spirali śmierci. Wreszcie wiemy, dlaczego

Wyprawa skupiała się na trzech głównych obszarach: grzbietach Nazca i Salas y Gómez – dwóch łańcuchach ponad 200 gór podwodnych, które rozciągają się łącznie na długości 2900 km.

100 nowych gatunków to kropla w oczekiwanych 100 000 w ciągu 10 lat

Podczas wyprawy wykorzystano podwodnego robota, który może zejść na głębokość 4500 m, aby zebrać dane z dziesięciu gór podwodnych. Naukowcy odkryli, że na każdej górze podwodnej występowały odrębne ekosystemy, z których wiele jest wrażliwych, w tym kwitnące głębinowe rafy koralowe i ogrody gąbek. Naukowcy obecnie analizują fizjologię i genetykę okazów, ale już teraz można powiedzieć, że przynajmniej część z nich jest nowych dla nauki.

Czytaj też: Najbardziej niesamowita meduza na świecie. Ten znak rozpozna każdy

Eksperci na pokładzie statku badawczego Falkor sporządzili mapę dna morskiego o powierzchni 52 777 km2, w wyniku czego odkryto cztery góry podwodne na wodach chilijskich. Najwyższa góra o wysokości 3530 metrów, została zbadana po raz pierwszy, oznaczona na mapie i nieoficjalnie nazwana Solito.

Spiralny koralowiec odkryty na głębokości 1419 m /Fot. Schmidt Ocean Institute

Dr Javier Sellanes mówi:

Znacznie przekroczyliśmy nasze oczekiwania związane z tą wyprawą. Zawsze spodziewasz się znaleźć nowe gatunki na tych odległych i słabo zbadanych obszarach, ale ilość, którą znaleźliśmy, szczególnie w przypadku niektórych grup, takich jak gąbki, jest oszałamiająca. Te kwitnące i zdrowe ekosystemy wskazują, że parki morskie Nazca-Desventuradas i Juan Fernández skutecznie chronią delikatne siedliska morskie.

Druga wyprawa wzdłuż grzbietu Salas y Gomez rozpoczęła się 24 lutego na pokładzie statku badawczego Falkor. Nurkowania podwodne można oglądać na żywo na kanale YouTube Schmidt Ocean Institute, podczas gdy naukowcy po raz pierwszy zbadają obszary głębsze niż 600 metrów. Schmidt Ocean Institute będzie działał na południowo-wschodnim Pacyfiku, badając wody u wybrzeży Peru i Chile przez cały 2024 rok.

Naukowcy z tej placówki badawczej już wcześniej sporządzili mapę czterech innych gór podwodnych podczas wyprawy u wybrzeży Chile i Peru, a także innego samotnego szczytu u wybrzeży Gwatemali w zeszłym roku. Każdy z tych pięciu szczytów był co najmniej dwa razy wyższy od Burdż Chalifa (828 m).

Schmidt Ocean Institute jest partnerem programu Nippon Foundation – Nekton Ocean Census, którego celem jest odnalezienie 100 000 nowych gatunków morskich w ciągu najbliższych dziesięciu lat.